قالیشویی معتبر در اصفهان

ای قالی چند شهر مهم کشورمان بپردازیم. چند سطری با ما باشید؛ شاید شما هم از اینکه با توجه به نقشه فرشی بتوانید شهر بافنده آن را حس بزنید، خوش تان بیاید. تبلیغات مبلمانی متفاوت داشته باشیدمرکز آموزش های تخصصی معماری فرش نائین فرش نائین با کیفیتی که در بازارهای جهانی معروف است، فرشی نیست که استفاده از پشم های ضخیم ایرانی برای آن امتیاز محسوب شود. پشم مصرفی در این فرش از نوع ظریف است و درصد بالایی از آن پشمی است که به آن کرک گفته می شود. طرح های رایج در فرش نائین مهم ترین و اصلی ترین طرح مورد استفاده در فرش نائین لچک و ترنج است که از تنوع بسیار بالایی برخوردار است. ویژگی های فرش نائین از ویژگی های برجسته فرش نائین زمینه رنگی روشن و مات آن است که همراه با ظرافت و دقت در بافت به نقوش متراکم و پر از پیچش سنتی، آرامشی شگفت انگیز می بخشد. همچنین برخلاف بسیاری از مناطق دیگر کشور، فرش نائین از ابعاد خاصی تبعیت نمی کند و در اندازه های بسیار متنوعی تولید می شود. چگونه فرش نائین را بشناسیم؟ فرش هایی که برای مصرف خانواده ها به کار می رود، ساختاری محکم و پرزهایی بلند دارد تا برای زیر پای افراد دوام بیشتری داشته باشند و چون فرش های نائین پرزهای کوتاهی دارند و بیشتر رنگ های روشن در آنها به کار رفته، کمتر مورد مصرف خانواده هاست و اکثرا برای تزئین به کار می روند. فرش قم قالی های قم ابتدا با استفاده از پشم های نه چندان ظریف وارد بازار می شدند ولی در طول زمان هنرمندان قالیباف قمی تحول قالیبافی را به حد تکامل رساندند و با مهارت و توانایی خاص مبادرت به بافت فرش های تمام ابریشم با رجشمار بسیار بالا کردند. قالی های نفیسی که به این ترتیب و با این نخ های ظریف ابریشمی به بازار راه یافتند به «گل ابریشم» معروف شدند. طرح های رایج فرش قم طرح های قالی های قم مانند رنگ های مورد استفاده شان از تنوع و گستردگی خاصی برخوردار هستند. نقشه های قالی های قدیمی قم از طرح هایی مشهور به لچک و ترنج شاه عباسی – محرمات- محرابی و شکارگاه تشکیل می شدند. این طرح ها که با اقتباس از نقشه فرش های کاشان و اصفهان تهیه شده بود به سرعت با خلاقیت طراحان قم متحول و سبک جدیدی در صنعت قالیبافی ایران پدیدار شد. این سبک با ویژگی هایی مانند طراحی استادانه و هماهنگی نقوش و رنگ آمیزی بدیع و کم نظیر به «سبک فرش قم» مشهور شد. ویژگی های فرش قم عامل تعیین کننده برای شناسایی قالی های قم تکنیک کار است؛ زیرا روش کار در این قالی ها کاملاً منظم و کامل است. اگر به قالی های جدید با کیفیت عالی (مثلا قالی های کاشان، تهران، کرمان و...) دقیق شویم، در پشت شان به خصوص در ضخامت پودها، تار یا گره ها، کمی بی نظمی را خواهیم دید که البته قابل چشم پوشی است. این بی نظمی در قالی های قم مطلقاً وجود ندارد و نظم آنها به نحوی است که گاهی انسان را به تردید می اندازد تا جایی است که فکر می کند مبادا این قالی با ماشین بافته شده باشد. درواقع می توان گفت قالی های قم به دلیل ظرافت بسیارشان شهرت دارند. قالی های قم بسیار بادوام بوده و بیشتر جنبه تزئینی دارند و از بهترین تولیدات قالی های ایران به شمار می روند. چگونه فرش قم را بشناسیم؟ قالی های قم از طریق رنگ های روشن زمینه آن ـ سفید عاجی، کرم و زرد ـ قابل تشخیص هستند که عموماً این زمینه عاری از ترنج ها و لچک هاست؛ هر چند که نقش آنها در موضوعاتی که ارائه می کنند، دارای پاره ای نااستواری ها و تغییرپذیری هاست ولی در اکثر موارد معرف دو نوع نقش است؛ یکی سرو کوچک استلیزه شده؛ یعنی بته که گاهی مواقع به اشتباه به آن نقش کاشمر می گویند و دیگری نقش ظن السلطانی که این نقش عبارت است از گلدان مملو از گلی که پرندگان کوچک و زیبایی در بالای آن پرواز می کنند. فرش کاشان طرح های رایج فرش کاشان فرش کاشان از نظر طراحی تحت تأثیر طرح گردان و لچک ترنج اصفهان است، ولی ظرافت و دقت فرش اصفهان را نداشته و رنگ بندی محدودتری دارد. ویژگی های فرش کاشان از ویژگی های فرش کاشان می توان گفت قطع این فرش ها به استثنای قالی های کناره ای، تقریباً به اندازه سجاده و بزرگ تر است و این در حالی است که در دهات شرقی کاشان قالیچه های به قطع کمتر از یک مترمربع نیز بافته می شود. چگونه فرش کاشان را بشناسیم؟ قالی کاشان، هم از طریق بافت بسیار ظریف که جزئیات تمام نقش ها را ظاهر می سازد و هم از طریق پشم بسیار عالی مرینوس آن که به سطح قالی یک حالت مخملی می دهد، قابل تشخیص است. بدون تردید استفاده از پشم استرالیایی توسط کسی انجام شده که اساس تولید فرش نوین کاشان را گذاشته و واردکننده همین پشم و بنیانگذار بافندگی شهر بوده است. فرش ترکمن تار و پود قالی های ترکمنی بیشتر از پشم است و آنها از پشم گوسفندان خود برای بافتن فرش های شان استفاده می کنند. قالی ترکمن را زنان روی دار افقی و درون چادرهای عشایری می بافند که در نتیجه بافت قطعات کوچک تر در بین شان رواج دارد. علاوه بر قالی، انواع دیگری از بافته های فرش و گلیم گونه نیز که عمدتاً کاربرد ویژه ای دارند در مناطق ترکمن نشین تولید می شود که از آن جمله می توان به خورجین، آلمالیق و اجاق باشی اشاره کرد. ویژگی های فرش ترکمن بیشتر قالی های ترکمن از نوع درشت باف هستند. مهم ترین ویژگی فنی آنها تک پوده بودن شان است (تک پود نازک) که همراه قالیچه های بلوچ از بارزترین نمونه های این شیوه به شمار می رود تا آنجا که می توان گفت فرش های ترکمن تخت باف هستند. طرح های رایج فرش ترکمن نقشه های ترکمنی اصیل همه تکراری هستند؛ یعنی از تکرار یک یا چند نقش مایه شکل می گیرند. طرح رایج در فرش ترکمن «گل» و طرح های هندسی است. چگونه فرش ترکمن را بشناسیم؟ علاوه بر استفاده خیلی زیاد از طرح گل از دیگر روش های شناسایی فرش ترکمن استفاده از دوایر پیچ در پیچ به شکل هندسی بسیار زیباست که این نقوش بر تارک فرش ترکمن فراوان می نشیند. این نقوش هندسی غیر از دستبافته ها در زیورآلات، قاب دعا، گل یقه ها و حتی سنگ مزارها و درآرایش احشام ترکمن ها نیز به چشم می خورد. باید گفت ترکمن اهل نقش است، « نقشبند» است و شیفته نقوش هندسی. در نهایت باید افزود که تمامی هنرهای مردم ترکمن ارتباط مستقیمی با طبیعت اطراف دارد. فرش کرمان کمبود آب و مناطق لم یزرع کوهستانی و شن زارهای این سامان، سبب شده تا بیشتر اهالی این منطقه به جای کشت و زرع به هنر و صنعت قالیبافی روی آورند. این ناحیه از ایران از دیرباز یکی از مراکز مهم فرشبافی کشور ما به شمار می رفته و تاریخ فرشبافی کرمان به قرن ها پیش و قبل از دوران صفویه برمی گردد. طرح های رایج فرش کرمان طراحان کرمانی از نقوش گل و برگ و درخت استفاده کرده و می کنند و بسیاری از صاحب نظران معتقدند شرایط اقلیمی و محیط کویری کرمان سبب شده تا طراح کرمانی با به تصویر کشیدن گل ها و گیاه ها، کمبود آنان را در ذهن خود جبران سازد. ویژگی های فرش کرمان از لحاظ رنگ آمیزی، فرش کرمان یکی از متنوع ترین و شادترین فرش های ایران محسوب می شود. شهرت عمده فرش های کرمان به خاطر رنگرزی شان است؛ چون تنها مرکز قالیبافی در ایران است که در آن تقریبا به کلی مواد رنگ آمیزی بیگانه تحریم شده است. رنگ های به کار رفته در این فرش ها بسیار متنوع است. درواقع می توان گفت اکثر این رنگ ها که تا گذشته نزدیک در کارگاه های رنگرزی برای مصارف شالبافی و قالیبافی به کار می رفتند از سری رنگ های طبیعی بودند ولی در سال های بعد از جنگ جهانی دوم کمی رنگ های جوهری به کارگاه های رنگرزی شان راه یافت. فرش تهران در تهران امروز فرش های مناطق مختلف ایران تولید می شود. اهالی شهرک های اطراف تهران به ویژه اسلامشهر به تولید انواع فرش به خصوص قالی های ظریف تبریز، قم و نائین مشغول هستند. همچنین کارگاه هایی به صورت متمرکز در چند جای تهران به تولید فرش مناطق مختلف و نیز قالی های دارای طرح و تصویر و تابلوفرش می پردازند و مراکز آموزشی متفاوت نیز به آموزش طراحی و بافت قالی برحسب علاقه و سلیقه اشتغال دارند. نکته لازم به ذکر درباره تولیدات امروز قالی تهران این است که بعضی از طرح های مورد استفاده در قالی های این شهر را می توان متعلق به همه جای ایران دانست و بعضی دیگر به هیچ یک از سبک های طرح و نقش فرش ایران مشابهت ندارد. طرح های رایج فرش تهران همچنانکه پیش تر نیز اشاره شد، قالیبافی تهران کاملاً متأثر از مهاجرت های بی رویه از نقاط مختلف کشور به این شهر است؛ به طوری که به علت مهاجرت و اسکان تعدادی از قالیبافان شهرستانی در این شهر، همه نوع بافت و طرحی را در میان فرش های تهران می توان دید. با تمامی اینها قالی های تهران عمدتا در زمینه روشن و با بهره گیری از نقوش قدیمی یا اشکال جدید در طرح های لچک و ترنج، درختی حیواندار، درختی ساده، هندسی خاتم شیراز، بازوبندی و هراتی با حاشیه سماوری و ... بافته می شوند. طرح های پیچک دار مشبک در تکرارهای متوالی نیز در تهران رایج است. همچنین از طرح های رایج دیگر می توان به فرش های تصویری اشاره کرد. طرح مناطق قم، تبریز، نائین، کاشان و اصفهان نیز در تهران بافته می شود ولی سبک نائین و کاشان بیشتر است. ویژگی های فرش تهران در فرش های تهران بیشتر از رنگ روشن برای زمینه استفاده می شود ولی رنگ های ویژه این فرش ها عبارتند از: لعل تیره فام برای زمینه و آبی بسیار لطیف برای لچک ها. رنگ های دیگری همچون سیاه (به خصوص در خطوط محیطی نقش ها)، آبی تیره، گلی همانند رنگ های آزاد یا بنفش، سفید عاجی، سبز نخودی، سبز کهنه، و قرمز تیره و زرد خردلی نیز استفاده می شوند و غالب رنگ ها گیاهی است.
قالیشویی معتبر در اصفهان


اشتراک گزاری
4174
مشاهده


;