قالیشویی اصفهان ویژگی های فرش تبریز راه شناخت فرش اکریلیک قالیشویی خوب در اصفهان قالیشویی باسرویس رایگان در اصفهان

ویژگی های فرش تبریز

1397/04/25
ویژگی های فرش تبریز
قالی تبریز. قالی تبریز یکی از انواع قالی های ایرانی است. این قالی در شهر تبریز بافته می شود. این شهر یکی از مهم ترین مراکز بافت قالی در ایران است و قالی های بافت آن از تنوع و گوناگونی بسیاری برخوردارند. تبریز، در حال حاضر از سوی «شورای جهانی صنایع دستی» به عنوان «شهر جهانی بافت فرش» انتخاب شده است. محتویات ۱ تاریخچه فرش تبریز ۲ چند نمونه از طر ح های شناخته شده تبریز ۳ تکنیک های جدید فرش تبریز ۴ تحول در رنگ آمیزی فرش تبریز ۵ ویژگیهای بافت در قالی های تبریز ۶ سوابق تولید و تجارت ۷ ویژگی های طرح و رنگ ۸ نگارخانه ۹ منابع تاریخچه فرش تبریز فرش تبریز در مورد تاریخچه فرش در تبریز چنین می توان گفت که با توجه به قدمت تاریخی این شهر؛ مسلماً هنر صنعت فرش بافی درآن به قبل از دوران صفویه باز می گردد. در نیمه دوم قرن پانزده و در دوران صفوی، فرش از حالتی روستایی به هنر پیشرفته درباری تبدیل شد. یکی دیگر از تحولات مهم در فرش این دوره، طرح هایی بود که هنرمندان دربار تبریز و هرات ایجاد شد. در کتاب Rugs and Carpet of the World اثر Ian Bennet به نظریه ای دیگر در مورد فرش تبریز در زمان صفوی بر می خوریم که در اینجا نقل می شود:«تعداد زیادی از فرش های مدالیون یا ترنج دار که در سالهای آغازین قرن ۱۶ میلادی در زمان حکومت شاه اسماعیل اول و شاه طهماسب بافته شده اند، دارای طرح مایهٔ اسلیمی و نقوش حیوانی و انسانی هستند» در این کتاب نویسنده سعی کرده تعدادی از قالی های موجود در موزه های جهان مربوط به نیمه اول قرن شانزدهم را به کارگاه های تبریز نسبت دهداز قرن ۱۷م. به بعد و پس از اینکه قالی ایران به خارج از کشور راه یافت، صنعتگران تبریز با دریافت سلیقه مردم اروپا و آمریکا دست به بافتن قالی هایی زدند که بسیار جالب بود و بازار آن کشورها را به خود اختصاص داد تبریز یکی از قطب های بافندگی بسیار با اهمیت ایران در زمینهٔ قالی بافی است. فرش های آن، چه آن هایی که زینت بخش موزه های معتبر جهان هستند یا در مجموعهٔ کلکسیونرهای مشتاق جای گرفته اند، یا آن هایی که در مقیاس زیاد و در کیفیت تجارتی سر از بازارها و چهار سوق ها در می آورند، همواره خوش اقبال و مشتری پسند هستند. برابر آماری که در دست داریم در شهرستان تبریز و حومهٔ آن در سال ۱۳۶۴ شمسی بر روی ۱۶۰۰۰ دار قالی ۳۲۱۵۰ کارگر بافنده کار کرده اند. علاوه بر تک بافی ها، کارگاه های متعددی از سالیان بسیار دور در کار فرش بافی بوده و هستند. در سال های اخیر بافنده های چیره دست تبریزی به تولید فرش های گل ابریشم بسیار ظریف با رج شمار ۵۰ و ۶۰ در مقیاس وسیع روی آورده اند. این گونه فرش ها که بعضی با چله های ابریشمی هستند، بیشتر با طرح های لچک و ترنج و با رنگ های غالباً بژ روشن و نخودی بافته می شوند و در رنگ آمیزی گل ها و نگاره ها از رنگ های سرخابی، عنابی و زیتونی به فراوانی استفاده می شود. فرش های تبریز در هفتاد سال اخیر اغلب با طرح های گلدانی، درختی، محرابی، قندیل دار، حیوان دار، شکارگاه، هراتی، شاخ و برگی، گلفرنگ، بندی خشتی یا قاب قابی، منظره بافی، قاب قرآنی و نقش های هندسی از کوچک ترین تا بزرگ ترین اندازه های ممکن بافته شده اند. بافت کناره و گلکی چندان خوشایند بافنده تبریزی نیست. در حال حاضر تبریز به عنوان کانون عمده عرضهٔ فرش های شهری باف آذربایجان شناخته می شود و کانون بزرگ تولید کنندگان نامور و صاحب نامی گردیده که فرش آذربایجان به آن می بالد. تبریز یکی از قطب های بافندگی بسیار با اهمیت ایران در زمینه ی قالی بافی است. فرش های آن، چه آن هایی که زینت بخش موزه های معتبر جهان هستند یا در مجموعه ی کلکسیونرهای مشتاق جای گرفته اند، یا آن هایی که در مقیاس زیاد و در کیفیت تجارتی سر از بازارها و چهار سوق ها در می آورند، همواره خوش اقبال و مشتری پسند هستند. چند نمونه از طر ح های شناخته شده تبریز طرح های شناخته شده ناحیه تبریز عبارتند از:طرح مستوفی (کل فرنک مستوفی)،اسلیمی ترنج دار،اسلیمی لچک دار،ترنج،نقش ماهی یا هراتی،گلدانی،میناخانی،طرح درختی،طرح تصویری،طرح باغی یاگلستانی،طرح شکارگاه و... تکنیک های جدید فرش تبریز در فرش تبریز ابداعاتی خصوصاً در چند دهه اخیر انجام شده که حالتی خاص را به فرش اعلای این منطقه داده است. این خلاقیت ها در نقوش، رنگ و بافت نمود کرده و سبب به وجود آمدن آثار بدیع در زمینه تولید فرش نفیس ایران گردیده که تاکنون سابقه نداشته است تحول در رنگ آمیزی فرش تبریز نمایش عمق از جلوه های جدید در رنگ فرش معاصر تبریز به کار گیری عمق و بعد یا پرسپکتیو در این طرح دو بعدی است که شناسه ای خاص به فرش تبریز داده است استفاده از رنگ برای فضا بندی تحولی دیگر در ابداعات فرش تبریز، استفاده از رنگ برای پر کردن فضاهای خالی به جای نقش است که با به کار گیری رنگ های دارای هارمونی و هماهنگی با طرح فضاهایی خاص قرابتی زیبا بین طرح و رنگ ایجاد می شود. چنین فنی را در طرح های زیر خاکی جدید می بینیم. به کار گیری سایه روشن نو آوری دیگر در فرش تبریز، به کار گیری سایه با استفاده از رنگ است. استفاده نا محدود از رنگ های هم خانواده و ایجاد سایه روشن باعث القای عمق می شود. از ویزگی های دیگر تعادی بین رنگ های سرد و گرم بوده است که وجود این سایه و روشن ها در گل ها و متن حالتی برجسته به نقوش می دهد. این روش توانسته گل ها را طبیعی تر کرده و به سبک رئال (واقع گرایانه) نزدیک تر نماید. دور گیری به کارگیری ابریشم سفید و رنگی به منظور دور گیری گل ها و برگ ها از دیگر ویژگی های فرش تبریز بوده است. طرح زیر خاکی یکی از انواع طرح های تبریز، طرح زیر خاکی است. این سبک دارای رنگ های ویژه خصوصاً رنگ بژ، زیتونی وسدری است که حالت زیر خاکی را به نقش می دهد. عناصر تشکیل دهنده طرح آثار و ابنیه باستانی و نقش شاهان و شخصیت های ادبی و شعرای گذشته ایران است. ویژگیهای بافت در قالی های تبریز در میان ویژگی های مشترک تمامی قالیهای آذربایجان گره ترکی بیش از همه مورد توجه است. نوع گلیم بافی قالی های روستایی و عشایری آذربایجان به ویژه در قالی های قدیمی عمدتاً به سبک معروف فارسی است و به عبارتی از پود ضخیم برای گلیم بافی استفاده می نمایند. رجشمار قالی های روستایی آذربایجان عموماً درشت و بین ۱۵ و حداکثر ۲۵ رج محدود می گردند. دارهای قالی مورد استفاده در آذربایجان به جز قالی های عشایری، همگی از نوع عمودی است. مهمترین ابعاد قالی های جدید شهری باف آذربایجان ۲*۳ و ۲/۵*۳/۵ و همچنین ۳*۴ است و ابعاد کوچکتر اغلب در قالی های قدیم آن دیده می شود. ابعاد دایره و چند ضلعی نیز طی سالهای اخیر در این منطقه رواج یافته است. قالی روستایی آذربایجان ابعاد متفاوتی دارد. شمار رج های قالی تبریز معمولاً از ۲۴ رج شروع شده و تا ۱۱۰ رج ادامه می یابد. رج که به واحد تراکم گره اطلاق می شود، بهترین روش برای ارزیابی کیفیت قالی به شمار می رود؛ هرقدر شمار رج های یک قالی بیش تر باشد، کیفیت آن نیز مطلوب تر خواهد بود. قالی های ظریف معمولاً از نخ های ابریشمی یا پنبه ای بافنده می شوند. تبریز یکی از بزرگ ترین و مهم ترین مراکز قالی بافی در سطح ایران و جهان است و نقش مهمی را در زمینهٔ توسعه و گسترش سنت ها و هنرهای تزئینی و کاربردی بازی می کند. اوج هنر قالی تبریز مربوط به سده های دوزادهم تا شانزدهم میلادی بوده است. شکل گیری ۲۰۰ شاهکار هنری قالی تبریز با ادغام هماهنگ هنرهای بافندگی و نگارگری ایرانی در طی ۱۴ سده، سطح بالای هنر بافندگان قالی را در این شهر به عرصهٔ نمایش گذاشته و مکتب کلاسیک تبریز بنیان نهاده شد. این مکتب به ۲ زیرشاخهٔ اصلی تبریز و اردبیل تقسیم می شود. سوابق تولید و تجارت منطقه آذربایجان به دلیل وسعت مراتع، زمینهای کشاورزی، آب و هوای مناسب و طبیعتی کوهستانی همواره در تولید قالی از موقعیتی ممتاز بهره مند بوده است. شهر تبریز در میان کلیه مراکز قالیبافی این خطه دارای مقام و اعتبار به سزایی است. تبریز همگام با هرات در زمان جانشینان هلاکو مرکز مهم داد و ستد قالی بوده است. بخصوص در زمان حکومت صفویان با ایجاد کارگاههای بزرگ قالیبافی، بافندگان طراز اول در این شهر گرد آمدند و به بافت فرشهای بسیار نفیسی پرداختند که امروزه بسیاری از آنهازینت بخش موزه های بزرگ جهان است. پس از انتقال پایتخت صفویان از هرات به تبریز، دومین مکتب هنری ایران (مکتب تبریز) بنیان نهاده شد و به دنبال آن استقرار تعداد بیشماری از هنر مندان، از هر صنف و حرفه ای باعث شد که شهر تبریز به عنوان کانون هنر مورد توجه بسیاری قرار گیرد و در این میان هنر فرش بافی نیز با استقرار نقاشان و طراحان زبده ای چون بهزاد و سلطان محمد دو چندان رشد یافت. در واقع فرش ایران که در زمان سلسله صفویان به اوج شهرت رسیده بود به دنبال هجوم افغان ها و آشفتگی های پس از آنها تنزل یافت و تنها در زمان قاجار جای خود را تا حدی بازیافت و صدور فرش ایران به عنوان کالای تجارتی از راه آذربایجان وترکیه به اروپا آغاز شد و آنگاه که ذخیره فرش ایران به ویژه در آذربایجان رو به پایان یافت، با همت بازرگانان تبریزی در سایر شهرهای بزرگ، قالیبافی عمری دوباره یافت که در این میان مشهد، کرمان، کاشان، اراک و همدان نقش مهمی را به عهده داشتند. تبریز از نیمه دوم قرن نوزدهم و بر اساس منابع گوناگون از حدود دههٔ آخر قرن سیزدهم هجری قمری توسط بازرگانان این شهر به امر صادرات قالی به استانبول و سپس به کشورهای اروپایی پیشقدم شد. تبریز که در بسیاری موارد همواره پرچمدار نهضت های مختلفی بود، در اعتلا و گسترش جهانی نام فرش ایران نقش مهمی را ایفا کرد و رونق و احیای هنر قالیبافی ایران در اواخر دوره قاجار و اوایل سلطنت پهلوی و راهیابی فرش ایران به بازارهای جهان و گسترش این حرفه در سایر نقاط ایران تا حدود زیادی مرهون بازرگانان و تجار و قالیبافان آذربایجان به ویژه تبریزی است. سیسیل ادوارد در باره صادرات فرش ایران به کشور های اروپایی و آسیایی نوشته است: "داد و ستد این کالا در دست بازرگانان تبریزی بود که مردمانی سرشناس و مایه دار بودند. تجارت خانه های ایشان شعبه هایی هم در استانبول داشت. معاملات اصلی آنان عبارت از خرید اجناس کارخانه های مغرب زمین و حمل آن ها به ایران از طریق راه طرابوزان بود." بیشترین قالی های آذربایجان و همدان از طریق استانبول به کشورهای آلمان و انگلیس و قالی های سلطان آباد و کرمان از طریق بندر عقبه در شمال دریای احمر که امروزه جزو کشور اردن هاشمی است و بندرعباس در جنوب به ایالات متحده آمریکا صادر می گردیدند. از بزرگترین صادر کنندگان فرش تبریز که اولین پرچمداران صادرات فرش ایران بودند و برخی خود در تولید فرش نیز دستی داشتند می توان به حاج یوسف قالیچی-حاج عبدالله قالیچی-حاج میرزا جعفر اسلامبولچی-حاج صمد قره قالیچی -میرزا علی اصغر و میرزا علی اکبر و اسماعیل قالیچی-صدقیانی-ایپکچی-حاج محمد ممقانی-محمود اف-دیلمقانی-آواکیان-کاسباریان و اردوبادی اشاره نمود. در حال حاضر تبریز به عنوان کانون عمده عرضه ی فرش های شهری باف آذربایجان شناخته می شود و کانون بزرگ تولید کنندگان نامور و صاحب نامی گردیده که فرش آذربایجان به آن می بالد. برابر آماری که در دست داریم در شهرستان تبریز و حومه ی آن در سال 1364 شمسی بر روی 16000 دار قالی 32150 کارگر بافنده کار کرده اند. علاوه بر تک بافی ها، کارگاه های متعددی از سالیان بسیار دور در کار فرش بافی بوده و هستند. ویژگی های طرح و رنگ بافندگان تبریز به ویژه در دوره معاصر هر طرح زیبایی را مورد استفاده قرار داده یا ترکیبی از رنگهای مختلف، طرحی نو را در انداخته ند. انواع طرح های لچکوترنج،درختی،گلدانی،بته جقه ای و دهها طرح دیگر مورد استفادهٔ بافندگان امروز تبریز و مرند و خوی... است. شاید شادابی و طراوت رنگ در قالی شهری باف آذربایجان بیش از هر چیز دیگر توجه خریداران فرش را به خود معطوف دارد. زیبایی قالیهای لچک و ترنج هندسی هریس به گونه ای است که هم اکنون بسیاری از قالیبافان تبریز و سایر شهرهای آذربایجان از آن کپی برداری نموده و با نام نقش هریس به بازار عرضه می نمایند. در واقع نقشه قدیمی و اصیل هریس به گونه ای است که ضمن حفظ ویژگی نقوش لچک و ترنج شاه عباسی، ترکیبی هندسی به آن داده و با استفاده از خطوط زاویه دار، هویتی کاملاً مستقل از قالی های شهری باف را برای آن رقم می زند. معروف ترین نام در میان این طرح ها لچک و ترنج شاخه شکسته نام دارد گرایش به طرحهای هندسی و حتی ذهنی بافی، ویژگی مشترک طرحهای روستایی فرش آذربایجان است. برابر آماری که در دست داریم در شهرستان تبریز و حومه ی آن در سال 1364 شمسی بر روی 16000 دار قالی 32150 کارگر بافنده کار کرده اند. علاوه بر تک بافی ها، کارگاه های در سال های اخیر بافنده های چیره دست تبریزی به تولید فرش های گل ابریشم بسیار ظریف با رج شمار 50 و 60 در مقیاس وسیع روی آورده اند. این گونه فرش ها که بعضی با چله های ابریشمی هستند، بیشتر با طرح های لچک و ترنج و با رنگ های غالباً بژ روشن و نخودی بافته می شوند و در رنگ آمیزی گل ها و نگاره ها از رنگ های سرخابی، عنابی و زیتونی به فراوانی استفاده می شود. فرش های تبریز در هفتاد سال اخیر اغلب با طرح های گلدانی، درختی، محرابی، قندیل دار، حیوان دار، شکارگاه، هراتی، شاخ و برگی، گلفرنگ، بندی خشتی یا قاب قابی، منظره بافی، قاب قرآنی و نقش های هندسی از کوچک ترین تا بزرگ ترین اندازه های ممکن بافته شده اند. بافت کناره و گلکی چندان خوشایند بافنده تبریزی نیست.

راه شناخت فرش اکریلیک

1397/04/25
راه شناخت فرش اکریلیک
خرید فرش صد درصد آکریلیک برای شناختن یک فرش ماشینی ۱۰۰درصد اکریلیک باید به چه نکاتی توجه کرد. نخ های مورد استفاده شده دریک فرش ماشینی ۱۰۰درصد اکریلیک: نخست نخ بوم فرش می باشد که صددر صد از جنس پنبه باشد. دوم نخ پود که به صورت افقی می باشد از جنس جوت یا کنف باشد. سوم نخ ریشه که صددر صد از جنس پنبه می باشد که به صورت دانه دانه در انتهای هر فرش می باشد چهارم نخ خاب فرش می باشد که از جنس اکرلیک می باشد پنج جنس نخ دوخت لب فرش در کناره های فرش که معروف به زیگزاگ می باشد ازجنس آکریلیک می باشد . حال به تفاوت فرش های ماشینی ۱۰۰درصد اکریلیک با فرش های درصد دار(که ترکیبی از اکریلیک با بی سی اف) یا فرش های کامل بی سی اف می رسیم. از لحاظ دوام و طول عمر, فرش های اکریلیک دارای طول عمر بالاتری نسبت به فرش های بی سی اف یا درصد دار می باشد. از لحاظ کوتاه شدن (آبرفتگی),به مرور زمان بر اساس مدت مورد استفاده قرار گرفتن یا(پا خوردگی)به مقدار بسیار کم یا ناچیزی می باشد که به حساب نمی آید ولی مابقی فرش ها به صورت قابل ملموسی مشاهده میشود بطوریکه بعد از مدتی شاهد کج یا کوتاه شدن قد یا پهنای فرش خواهیم بود. از لحاظ شستشو و در معرض نور قرار گرفتن در فرش های اکریلیک شاهد هیچ گونه تغییری نمی باشیم ولی این قضیه در فرش های نامرغوب بی سی اف یا درصد دار بالعکس می باشد که رخ فرش از بین می رود. فرش های اکرلیک مقاومت بسیاری در برابر گرمای مستقیم را دارا می باشند به طوری که یکی از ویژگی های که فرش اکریلیک رو از سایر فرشها متمایز می کند تست گرما می باشد به طوریکه می توان اتوی داغ را روی فرش گذاشته بدون تغییر برداشت ولی در مابقی فرش ها براثر قرار گرفتن در برابر گرما دچار فرورفتگی می شود و فرش سوراخ شده و ازبین می رود. از لحاظ سایش فرش اکریلیک دچار تغییر نمی شود ولی بی سی اف دچار خوردگی یا پوسدگی به مرور زمان می شود. از لحاظ زیبایی فرش اکرلیک قابل قیاس با فرش های درصد دار یا بی سی اف نمی باشد. یکی از عیوب فرش های ماشینی پرزدهی فرش ها می باشد که تولید کنندگان فرش ماشینی اقداماتی برای رفع عیب یاد شده انجام داده اند. فرش ماشینی به صورت رویه به رویه ( فیس تو فیس) در دستگاه بافته می شود که بیشترین کاربرد را دارا می باشند دارای عیب یاد شده می باشد که استفاده از بهترین مخلوط الیاف (طول و ظرافت)، استفاده از مقدار بهینه آب و روغن به کار رفته در مرحله آماده سازی الیاف، تنظیمات مناسب دستگاه ها در سالن ریسندگی، تاب مناسب نخ، تثبیت حرارتی مطلوب، استفاده از آهار مناسب و توجه به بهترین شرایط تکمیل و عدم استفاده از الیاف ضایعاتی می تواند در بهبود عیب یاد شده موثر باشد

قالیشویی خوب در اصفهان

1397/04/25
قالیشویی خوب در اصفهان
قالی اصفهان فرش زیبای اصفان کارگاه فرش فرش بافی در ایران فرش دستباف نه تنها هنری است که تاریخ منقوش سرزمین ما را نشان می دهد بلکه حکایت شور و عشق و عرفان و زیبا نگری در عرصه زندگی است. اما فرش دستبافی که فرش اصفهان سلطان بی رقیب آن است، حکایت دیگری است. فرش اصفهان فرشی تربیت شده و برخوردار از ظرافت و زیبایی و یادگاری از فرشهای پر شکوه دوران صفوی است. نقوش این فرشها با قلم هنرمندانی چون کمال الدین بهزاد است که به طرحی برای فرش تبدیل می شود. محتویات ۱ فرش اصفهان در دوران صفویه ۲ ویژگی های فرش اصفهان ۳ چله کشی، دار عمودی با یک کوجی (روش اصفهان) ۴ ابزار و وسایل ۵ استاد یدالله صفدر زاده حقیقی ۶ منابع فرش اصفهان در دوران صفویه در قرن شانزدهم میلادی اشرافیان صفوی پیشه وران و صنعتگران گوناگون را از شمال غرب ایران جمع کرده، در اصفهان در محله ای که به جلفا معروف شد سکنی دادند. به دنبال آن در مرکز شهر کارگاههای تولید فرش در ابعاد کاخها و معابد بنا شد. مدتی بعد در کنار کارگاههای دیگر دربار صنعتی نو پدید آمد. تولیدات این بافندگان در خدمت دربار، تنها استفاده داخلی نداشت بلکه در پرداخت مالیات هم به مصرف می رسید. خصوصاً در دوران شاه عباس، بافندگی برای دربار به ایجاد فعالیت های صنعتی گسترده ای رسید که صاحب اصلی ثروت آن خود شاه بود. در عین حال بافندگان این کارگاهها مجاز به گرفتن سفارشهای شخصی نیز بودند. به خاطر علاقمندی پادشاهان صفوی به خصوص شاه اسماعیل، شاه طهماسب و شاه عباس به هنر قالیبافی، نفیس ترین قالیهای ابریشمی وزربفت با طرح های بسیار زیبا به دست هنرمندان اصفهان بافته شده است. بنا بر این این دوره را می توان عصر شکوه قالی ایران نامید. تنوع طرح ها و رنگها قالی اصفهان را به یکی از اصیل ترین قالی های ایرانی تبدیل کرده است. تا زمانی که طرح های اصیل اسلیمی، ختایی و شاه عباسی بر گنبد لاجوردی مسجد امام، مسجد شیخ لطف الله و یادگارهای طلایی رضا عباسی بر دیواره های عالی قاپو، چهل ستون و هشت بهشت می درخشد، قالی اصفهان نیز فرهنگ و تمدن اصیل ایرانی را حفظ می کند. ویژگی های فرش اصفهان هماهنگی، تناسب و تنوع رنگ به خصوص رنگهای شاد در طیفهای تیره و روشن، پرزهای کوتاه، رجشمار بین ۵۰ تا ۹۰، استفاده از گره فارسی، شیرازه متصل و اغلب دو پوده و لول و همچنین پرداخت در موقع بافت از ویژگی های قالیبافی اصفهان است. چله کشی، دار عمودی با یک کوجی (روش اصفهان) چله کشی قرار دادن و کشیدن تارها بر روی سر دار و زیر داراست. این کار را دو نفر چله بند انجام می دهند. یکی چله را می سازد و دیگری چله را بر روی دار سوار می کند. این کار باید با دقت و مهارت انجام گیرد. برای در هم تنیدن تار و پود لازم است که لایه های تار چله را به دو نیم لایه جدا تقسیم کنیم. نیم لایه اول تارهای زیر و نیم لایه دیگر تارهای رو را تشکیل می دهد. کوجی چوبی است که نخ ها دور آن پیچیده می شود که از یک کلاف نخ واحد گرفته شده است. برای چله کشی دارهایی که در اصفهان به کار می رود، ابتدا دارهای چله را از ابریشم می سازند سپس بر دار نصب می نمایند. پس از آن کوجی و تارها و همچنین چوب هاف که دو لایه تارهای چله را از یکدیگر جدا می کند را سر جای خو قرار می دهند. در طول بافت قسمت بافته شده را پایین می کشند تا بخش دیگری از چله روی دار در مقابل بافنده قرار گیردکه این کار مستلزم توانایی بالای جسمی است. ابزار و وسایل در گره فارسی زنان بافنده انگشتان نازکشان را به راحتی میان لایه های چله می لغزانند. انگشتان شست و سبابه ومیانه وظیفه دشواری را بر عهده دارند و برای انجام آن از مجموعه ای از ابزار و وسایل کمک می گیرند. چاقوی بافت که پس از بستن هر گره بر پرزهای گره زده می شود تا برای زدن گره بعدی آماده شود. شانه که شامل دسته ای چوبی، خمیده با تیغه های فلزی ضخیم و موازی می شود. این تیغه ها بین تارهای چله قرار می گیرد و پودها و گره ها را در جای خود محکم می کند. این فشردگی ردیفها به نیروی بافنده بستگی دارد و معمولاً این کار را یک نفر بر عهده می گیرد تا نقش و نگارهای فرش کج و معوج نشود. قیچی فلزی که بافنده تیغه کلفت قیچی را روی چله قرار می دهد و ارتفاع پرزها را یکسان می کند. قشو وسیله ایست دندانه دندانه که برای بیرون کشیدن پشم های اضافی گره ها است.

قالیشویی باسرویس رایگان در اصفهان

1397/04/25
قالیشویی باسرویس رایگان در اصفهان
خودنمایی فرش های 200 میلیونی در بازار+ چند توصیه فرش دستباف فرش از جمله کالاهایی است که در خانه اکثر ایرانی ها دیده می شود. به هرحال فرش هنر ایرانیان است و مردم ما نیز به شدت با آن مانوسند. اما همین فرش های دستباف که دیدن آن زیر پاها برای ما ایرانی ها معمولی شده است ، در برخی مواقع قیمت هایی حدود 200 میلیون تومان را هم می گذرانند. به گزارش خبرنگار ایسنا، فرش دستباف ایرانی در بسیاری از شهرهای کشورمان بافته می شود که بافت و طرح آنها برگرفته از ویژگی ها و فرهنگ مردمان آن شهر است. شهرهایی مانند کاشان، تبریز، اصفهان و قم از جمله شهرهایی هستند که نقش عمده ای در بافت فرش دارند. البته با رشد تکنولوژی و با توجه به این که بافت فرش دستباف به زحمت و زمان زیادی نیاز دارد و خرید آن برای همه اقشار جامعه مقدور نیست، به مرور فرش های ماشینی جای خود را در بازار باز کردند. واضح است که کیفیت فرش های ماشینی هیچ گاه به فرش های دستباف نمی رسد و به همین دلیل قیمت آنها نیز بسیار کمتر از نوع دستباف است. در حالی فرش دستباف به عنوان یکی از اصلی ترین صادرات غیرنفتی کشورمان در کنار زعفران و پسته به شمار رفته و در دنیا مشتری های ویژه ای دارد که طی سال های اخیر از جایگاه واقعی خود فاصله گرفته و جای خود را به فرش های چینی و نظایر آن داده است. در این رابطه سید فخرالدین عامریان، صادرکننده نمونه فرش معتقد است مشکل اصلی در کم رونقی صادرات فرش دستباف ، عدم کارایی دولتی است. وی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، درباره وضعیت صادرات فرش و مشتریان فرش دستباف ایران می گوید: "بیشترین صادرات ما در سال های اخیر به کشور امارات متحده عربی بوده است. به دلیل مسائل مربوط به تحریم، فرش های ایرانی ابتدا به امارات و از آنجا به کشورهای دیگر فرستاده می شود و به همین دلیل تشخیص دقیق آمار کشورهای خریدار فرش ایران سخت است." بسیاری از کارشناسان تحریم ها را علت اصلی کم رونقی صادرات در چند سال اخیر می دانند، اما این صادر کننده نمونه فرش معتقد است اینکه فکر کنیم اگر تحریم ها برداشته شود، صادرات رونق می یابد، فکری اشتباه است. عامریان می افزاید: "نمی توان تاثیر تحریم را نادیده گرفت، ولی مشکل اصلی عدم کارایی دولتی است ." به گزارش ایسنا، آمار های اعلام شده توسط رییس مرکز ملی فرش ایران حاکی از آن است که ایران رتبه نخست صادرات فرش دنیا را در اختیار دارد. این درحالی است که این صادر کننده نمونه فرش معتقد است آمارهای رییس مرکز ملی فرش ایران از صادرات فرش صحیح نیست. عامریان در این باره توضیح می دهد: "این که اعلام شده ایران در صادرات فرش رتبه نخست را در اختیار دارد آمار درستی نیست، زیرا ایران در حال حاضر سومین یا چهارمین کشور صادرکننده فرش در جهان است. در این حوزه کشور هندوستان رتبه اول صادرات فرش را در جهان دارد و سالانه بیش از یک میلیارد دلار فرش صادر می کند. اشتغال زایی نیز یکی دیگر از اثرات این صنعت بومی در ایران است. در این رابطه عامریان می گوید: " فرش دستباف را قشر مستضعف به صورت غیر متمرکز می بافد. این در حالی است که تعداد افراد شاغل در این حوزه در ایران حدود دو میلیون نفر است ولی متاسفانه مسئولان کمنر بهایی به صنعت فرش می دهند. به گزارش ایسنا، قیمت برخی فرش های دستباف به دلیل زمان و دقت زیادی که در بافت آن به کار می رود بالاست، به طوری که باور این قیمت ها کمی دشوار است. عامریان درباره دلیل گران قیمت بودن این فرش ها می گوید: "این فرش ها ریزبافت و 50 رج به بالا هستند که اکثر مخاطبانشان افراد ثروتمند هستند. معمولا طبقه متوسط و پایین جامعه بیشتر به سراغ فرش های 20 یا 30 رج می روند. برخی از بافندگان این فرش ها هنرمند هستند و اسم شان برند به حساب می آید؛ به طوریکه فرش شش متری این هنرمندان تا 200 میلیون تومان هم معامله می شود." با این اوصاف این سوال مطرح می شود که مخاطب این فرش ها چه کسانی هستند؟ عامریان، کشورهای ژاپن، عمان، عربستان، امارات متحده عربی و کویت را از خریداران فرش های گران قیمت ایران نام می برد. وی همچنین به جای خالی این هنر- صنعت در حوزه تبلیغات اشاره می کند و می گوید: "متاسفانه مردم فکر می کنند فرش دستباف بسیار گران قیمت است و اصلاً نمی توان آن را خرید، در حالی که این تصور اشتباهی است زیرا با دو میلیون تومان هم می توان فرش دستباف خرید و به رونق این هنر-صنعت کمک کرد." گزارش میدانی خبرنگار ایسنا از قیمت انواع فرش دستباف و ماشینی در بازار به شرح زیر است: فرش دستباف کاشان به صورت 42خانه ،48خانه،52خانه و 70 خانه بافته می شود که هرچه تعداد خانه ها بالاتر باشد، فرش مرغوب تر و ریزبافت تر است. این فرش در ابعاد شش متر از 3.5 میلیون تا 12میلیون تومان، در ابعاد 9متر از چهار میلیون تا 15 میلیون تومان و در ابعاد 12 متر از 7.5 میلیون تا 30 میلیون تومان به فروش می رسد. فرش دستباف تبریز در انواع 50رج چله نخ ، 50رج چله ابریشم، 50رج طرح ماهی و هریس، 70رج و طرح هایی با نقشه های منحصر به فرد که به لچک ترنج یا افشان مشهور است، بافته می شود که عموما ًاز 50رج به بالا به صورت چله ابریشم بافته می شود. فرش دستباف 50 رج چله نخ در ابعاد شش متر از 11 میلیون تومان به بالا، در ابعاد 9متر از 18 میلیون تومان به بالا و در ابعاد 12 متر از 24 میلیون تومان به بالا به فروش می رسد. فرش دستباف تبریز نیز با نقشه لچک ترنج یا افشان در ابعاد شش متر از 12میلیون تومان به بالا ، در ابعاد 9متری از 19میلیون تومان به بالا و در ابعاد 12 متری از 30میلیون تومان به بالا به فروش می رسند. همچنین فرش دستباف اصفهان که از جمله مرغوب ترین فرش های ایران است. قیمت آن در ابعاد شش متر از 24میلیون تومان به بالا، در ابعاد 9متر از 35 میلیون تومان به بالا و در ابعاد 12 متر از 60میلیون تومان به بالا است. قیمت فرش دستباف قم در ابعاد شش متر از متری 25میلیون تومان به بالا، در ابعاد 9متر از 45 میلیون تومان به بالا و در ابعاد 12 متر از 80 میلیون تومان به بالا به فروش می رسد. فرش دستباف نایین به صورت چهار لا، شش لا و 9 لا بافته می شود. فرش شش لا نایین در ابعاد شش متر از 10میلیون تا 14میلیون تومان، در ابعاد 9متر از 13 تا 25 میلیون تومان و در ابعاد 12متر از 20 تا 30 میلیون تومان به فروش می رسد. قیمت فرش 9 لا نایین در ابعاد شش متر از پنج میلیون تومان به بالا، در ابعاد 9متر از هشت تا 11 میلیون تومان و در ابعاد 12 متر از 12تا 16 میلیون تومان است. فرش دستباف خراسان در ابعاد شش متر از 4.5 میلیون تومان به بالا، در ابعاد 9 متر از 6.5 میلیون تومان به بالا و در ابعاد 12 متر از 11 میلیون تومان به بالا به فروش می رسد. قیمت فرش دستباف چهارمحال و بختیاری نیز در ابعاد شش متری از شش تا 9 میلیون تومان و در ابعاد 9متری از 9 تا 14 میلیون تومان است.