قالیشویی و مبل شویی در اصفهان

قالیشویی ممتاز اصفهان

 


قالیشویی اصفهان ترمیم و تعمیر قالی اصفهان ویژگی های فرش تبریز قالی کرمان قالیشویی در اصفهان روش های لکه زدایی

ویژگی های فرش تبریز

1397/04/25
ویژگی های فرش تبریز
قالی تبریز. قالی تبریز یکی از انواع قالی های ایرانی است. این قالی در شهر تبریز بافته می شود. این شهر یکی از مهم ترین مراکز بافت قالی در ایران است و قالی های بافت آن از تنوع و گوناگونی بسیاری برخوردارند. تبریز، در حال حاضر از سوی «شورای جهانی صنایع دستی» به عنوان «شهر جهانی بافت فرش» انتخاب شده است. محتویات ۱ تاریخچه فرش تبریز ۲ چند نمونه از طر ح های شناخته شده تبریز ۳ تکنیک های جدید فرش تبریز ۴ تحول در رنگ آمیزی فرش تبریز ۵ ویژگیهای بافت در قالی های تبریز ۶ سوابق تولید و تجارت ۷ ویژگی های طرح و رنگ ۸ نگارخانه ۹ منابع تاریخچه فرش تبریز فرش تبریز در مورد تاریخچه فرش در تبریز چنین می توان گفت که با توجه به قدمت تاریخی این شهر؛ مسلماً هنر صنعت فرش بافی درآن به قبل از دوران صفویه باز می گردد. در نیمه دوم قرن پانزده و در دوران صفوی، فرش از حالتی روستایی به هنر پیشرفته درباری تبدیل شد. یکی دیگر از تحولات مهم در فرش این دوره، طرح هایی بود که هنرمندان دربار تبریز و هرات ایجاد شد. در کتاب Rugs and Carpet of the World اثر Ian Bennet به نظریه ای دیگر در مورد فرش تبریز در زمان صفوی بر می خوریم که در اینجا نقل می شود:«تعداد زیادی از فرش های مدالیون یا ترنج دار که در سالهای آغازین قرن ۱۶ میلادی در زمان حکومت شاه اسماعیل اول و شاه طهماسب بافته شده اند، دارای طرح مایهٔ اسلیمی و نقوش حیوانی و انسانی هستند» در این کتاب نویسنده سعی کرده تعدادی از قالی های موجود در موزه های جهان مربوط به نیمه اول قرن شانزدهم را به کارگاه های تبریز نسبت دهداز قرن ۱۷م. به بعد و پس از اینکه قالی ایران به خارج از کشور راه یافت، صنعتگران تبریز با دریافت سلیقه مردم اروپا و آمریکا دست به بافتن قالی هایی زدند که بسیار جالب بود و بازار آن کشورها را به خود اختصاص داد تبریز یکی از قطب های بافندگی بسیار با اهمیت ایران در زمینهٔ قالی بافی است. فرش های آن، چه آن هایی که زینت بخش موزه های معتبر جهان هستند یا در مجموعهٔ کلکسیونرهای مشتاق جای گرفته اند، یا آن هایی که در مقیاس زیاد و در کیفیت تجارتی سر از بازارها و چهار سوق ها در می آورند، همواره خوش اقبال و مشتری پسند هستند. برابر آماری که در دست داریم در شهرستان تبریز و حومهٔ آن در سال ۱۳۶۴ شمسی بر روی ۱۶۰۰۰ دار قالی ۳۲۱۵۰ کارگر بافنده کار کرده اند. علاوه بر تک بافی ها، کارگاه های متعددی از سالیان بسیار دور در کار فرش بافی بوده و هستند. در سال های اخیر بافنده های چیره دست تبریزی به تولید فرش های گل ابریشم بسیار ظریف با رج شمار ۵۰ و ۶۰ در مقیاس وسیع روی آورده اند. این گونه فرش ها که بعضی با چله های ابریشمی هستند، بیشتر با طرح های لچک و ترنج و با رنگ های غالباً بژ روشن و نخودی بافته می شوند و در رنگ آمیزی گل ها و نگاره ها از رنگ های سرخابی، عنابی و زیتونی به فراوانی استفاده می شود. فرش های تبریز در هفتاد سال اخیر اغلب با طرح های گلدانی، درختی، محرابی، قندیل دار، حیوان دار، شکارگاه، هراتی، شاخ و برگی، گلفرنگ، بندی خشتی یا قاب قابی، منظره بافی، قاب قرآنی و نقش های هندسی از کوچک ترین تا بزرگ ترین اندازه های ممکن بافته شده اند. بافت کناره و گلکی چندان خوشایند بافنده تبریزی نیست. در حال حاضر تبریز به عنوان کانون عمده عرضهٔ فرش های شهری باف آذربایجان شناخته می شود و کانون بزرگ تولید کنندگان نامور و صاحب نامی گردیده که فرش آذربایجان به آن می بالد. تبریز یکی از قطب های بافندگی بسیار با اهمیت ایران در زمینه ی قالی بافی است. فرش های آن، چه آن هایی که زینت بخش موزه های معتبر جهان هستند یا در مجموعه ی کلکسیونرهای مشتاق جای گرفته اند، یا آن هایی که در مقیاس زیاد و در کیفیت تجارتی سر از بازارها و چهار سوق ها در می آورند، همواره خوش اقبال و مشتری پسند هستند. چند نمونه از طر ح های شناخته شده تبریز طرح های شناخته شده ناحیه تبریز عبارتند از:طرح مستوفی (کل فرنک مستوفی)،اسلیمی ترنج دار،اسلیمی لچک دار،ترنج،نقش ماهی یا هراتی،گلدانی،میناخانی،طرح درختی،طرح تصویری،طرح باغی یاگلستانی،طرح شکارگاه و... تکنیک های جدید فرش تبریز در فرش تبریز ابداعاتی خصوصاً در چند دهه اخیر انجام شده که حالتی خاص را به فرش اعلای این منطقه داده است. این خلاقیت ها در نقوش، رنگ و بافت نمود کرده و سبب به وجود آمدن آثار بدیع در زمینه تولید فرش نفیس ایران گردیده که تاکنون سابقه نداشته است تحول در رنگ آمیزی فرش تبریز نمایش عمق از جلوه های جدید در رنگ فرش معاصر تبریز به کار گیری عمق و بعد یا پرسپکتیو در این طرح دو بعدی است که شناسه ای خاص به فرش تبریز داده است استفاده از رنگ برای فضا بندی تحولی دیگر در ابداعات فرش تبریز، استفاده از رنگ برای پر کردن فضاهای خالی به جای نقش است که با به کار گیری رنگ های دارای هارمونی و هماهنگی با طرح فضاهایی خاص قرابتی زیبا بین طرح و رنگ ایجاد می شود. چنین فنی را در طرح های زیر خاکی جدید می بینیم. به کار گیری سایه روشن نو آوری دیگر در فرش تبریز، به کار گیری سایه با استفاده از رنگ است. استفاده نا محدود از رنگ های هم خانواده و ایجاد سایه روشن باعث القای عمق می شود. از ویزگی های دیگر تعادی بین رنگ های سرد و گرم بوده است که وجود این سایه و روشن ها در گل ها و متن حالتی برجسته به نقوش می دهد. این روش توانسته گل ها را طبیعی تر کرده و به سبک رئال (واقع گرایانه) نزدیک تر نماید. دور گیری به کارگیری ابریشم سفید و رنگی به منظور دور گیری گل ها و برگ ها از دیگر ویژگی های فرش تبریز بوده است. طرح زیر خاکی یکی از انواع طرح های تبریز، طرح زیر خاکی است. این سبک دارای رنگ های ویژه خصوصاً رنگ بژ، زیتونی وسدری است که حالت زیر خاکی را به نقش می دهد. عناصر تشکیل دهنده طرح آثار و ابنیه باستانی و نقش شاهان و شخصیت های ادبی و شعرای گذشته ایران است. ویژگیهای بافت در قالی های تبریز در میان ویژگی های مشترک تمامی قالیهای آذربایجان گره ترکی بیش از همه مورد توجه است. نوع گلیم بافی قالی های روستایی و عشایری آذربایجان به ویژه در قالی های قدیمی عمدتاً به سبک معروف فارسی است و به عبارتی از پود ضخیم برای گلیم بافی استفاده می نمایند. رجشمار قالی های روستایی آذربایجان عموماً درشت و بین ۱۵ و حداکثر ۲۵ رج محدود می گردند. دارهای قالی مورد استفاده در آذربایجان به جز قالی های عشایری، همگی از نوع عمودی است. مهمترین ابعاد قالی های جدید شهری باف آذربایجان ۲*۳ و ۲/۵*۳/۵ و همچنین ۳*۴ است و ابعاد کوچکتر اغلب در قالی های قدیم آن دیده می شود. ابعاد دایره و چند ضلعی نیز طی سالهای اخیر در این منطقه رواج یافته است. قالی روستایی آذربایجان ابعاد متفاوتی دارد. شمار رج های قالی تبریز معمولاً از ۲۴ رج شروع شده و تا ۱۱۰ رج ادامه می یابد. رج که به واحد تراکم گره اطلاق می شود، بهترین روش برای ارزیابی کیفیت قالی به شمار می رود؛ هرقدر شمار رج های یک قالی بیش تر باشد، کیفیت آن نیز مطلوب تر خواهد بود. قالی های ظریف معمولاً از نخ های ابریشمی یا پنبه ای بافنده می شوند. تبریز یکی از بزرگ ترین و مهم ترین مراکز قالی بافی در سطح ایران و جهان است و نقش مهمی را در زمینهٔ توسعه و گسترش سنت ها و هنرهای تزئینی و کاربردی بازی می کند. اوج هنر قالی تبریز مربوط به سده های دوزادهم تا شانزدهم میلادی بوده است. شکل گیری ۲۰۰ شاهکار هنری قالی تبریز با ادغام هماهنگ هنرهای بافندگی و نگارگری ایرانی در طی ۱۴ سده، سطح بالای هنر بافندگان قالی را در این شهر به عرصهٔ نمایش گذاشته و مکتب کلاسیک تبریز بنیان نهاده شد. این مکتب به ۲ زیرشاخهٔ اصلی تبریز و اردبیل تقسیم می شود. سوابق تولید و تجارت منطقه آذربایجان به دلیل وسعت مراتع، زمینهای کشاورزی، آب و هوای مناسب و طبیعتی کوهستانی همواره در تولید قالی از موقعیتی ممتاز بهره مند بوده است. شهر تبریز در میان کلیه مراکز قالیبافی این خطه دارای مقام و اعتبار به سزایی است. تبریز همگام با هرات در زمان جانشینان هلاکو مرکز مهم داد و ستد قالی بوده است. بخصوص در زمان حکومت صفویان با ایجاد کارگاههای بزرگ قالیبافی، بافندگان طراز اول در این شهر گرد آمدند و به بافت فرشهای بسیار نفیسی پرداختند که امروزه بسیاری از آنهازینت بخش موزه های بزرگ جهان است. پس از انتقال پایتخت صفویان از هرات به تبریز، دومین مکتب هنری ایران (مکتب تبریز) بنیان نهاده شد و به دنبال آن استقرار تعداد بیشماری از هنر مندان، از هر صنف و حرفه ای باعث شد که شهر تبریز به عنوان کانون هنر مورد توجه بسیاری قرار گیرد و در این میان هنر فرش بافی نیز با استقرار نقاشان و طراحان زبده ای چون بهزاد و سلطان محمد دو چندان رشد یافت. در واقع فرش ایران که در زمان سلسله صفویان به اوج شهرت رسیده بود به دنبال هجوم افغان ها و آشفتگی های پس از آنها تنزل یافت و تنها در زمان قاجار جای خود را تا حدی بازیافت و صدور فرش ایران به عنوان کالای تجارتی از راه آذربایجان وترکیه به اروپا آغاز شد و آنگاه که ذخیره فرش ایران به ویژه در آذربایجان رو به پایان یافت، با همت بازرگانان تبریزی در سایر شهرهای بزرگ، قالیبافی عمری دوباره یافت که در این میان مشهد، کرمان، کاشان، اراک و همدان نقش مهمی را به عهده داشتند. تبریز از نیمه دوم قرن نوزدهم و بر اساس منابع گوناگون از حدود دههٔ آخر قرن سیزدهم هجری قمری توسط بازرگانان این شهر به امر صادرات قالی به استانبول و سپس به کشورهای اروپایی پیشقدم شد. تبریز که در بسیاری موارد همواره پرچمدار نهضت های مختلفی بود، در اعتلا و گسترش جهانی نام فرش ایران نقش مهمی را ایفا کرد و رونق و احیای هنر قالیبافی ایران در اواخر دوره قاجار و اوایل سلطنت پهلوی و راهیابی فرش ایران به بازارهای جهان و گسترش این حرفه در سایر نقاط ایران تا حدود زیادی مرهون بازرگانان و تجار و قالیبافان آذربایجان به ویژه تبریزی است. سیسیل ادوارد در باره صادرات فرش ایران به کشور های اروپایی و آسیایی نوشته است: "داد و ستد این کالا در دست بازرگانان تبریزی بود که مردمانی سرشناس و مایه دار بودند. تجارت خانه های ایشان شعبه هایی هم در استانبول داشت. معاملات اصلی آنان عبارت از خرید اجناس کارخانه های مغرب زمین و حمل آن ها به ایران از طریق راه طرابوزان بود." بیشترین قالی های آذربایجان و همدان از طریق استانبول به کشورهای آلمان و انگلیس و قالی های سلطان آباد و کرمان از طریق بندر عقبه در شمال دریای احمر که امروزه جزو کشور اردن هاشمی است و بندرعباس در جنوب به ایالات متحده آمریکا صادر می گردیدند. از بزرگترین صادر کنندگان فرش تبریز که اولین پرچمداران صادرات فرش ایران بودند و برخی خود در تولید فرش نیز دستی داشتند می توان به حاج یوسف قالیچی-حاج عبدالله قالیچی-حاج میرزا جعفر اسلامبولچی-حاج صمد قره قالیچی -میرزا علی اصغر و میرزا علی اکبر و اسماعیل قالیچی-صدقیانی-ایپکچی-حاج محمد ممقانی-محمود اف-دیلمقانی-آواکیان-کاسباریان و اردوبادی اشاره نمود. در حال حاضر تبریز به عنوان کانون عمده عرضه ی فرش های شهری باف آذربایجان شناخته می شود و کانون بزرگ تولید کنندگان نامور و صاحب نامی گردیده که فرش آذربایجان به آن می بالد. برابر آماری که در دست داریم در شهرستان تبریز و حومه ی آن در سال 1364 شمسی بر روی 16000 دار قالی 32150 کارگر بافنده کار کرده اند. علاوه بر تک بافی ها، کارگاه های متعددی از سالیان بسیار دور در کار فرش بافی بوده و هستند. ویژگی های طرح و رنگ بافندگان تبریز به ویژه در دوره معاصر هر طرح زیبایی را مورد استفاده قرار داده یا ترکیبی از رنگهای مختلف، طرحی نو را در انداخته ند. انواع طرح های لچکوترنج،درختی،گلدانی،بته جقه ای و دهها طرح دیگر مورد استفادهٔ بافندگان امروز تبریز و مرند و خوی... است. شاید شادابی و طراوت رنگ در قالی شهری باف آذربایجان بیش از هر چیز دیگر توجه خریداران فرش را به خود معطوف دارد. زیبایی قالیهای لچک و ترنج هندسی هریس به گونه ای است که هم اکنون بسیاری از قالیبافان تبریز و سایر شهرهای آذربایجان از آن کپی برداری نموده و با نام نقش هریس به بازار عرضه می نمایند. در واقع نقشه قدیمی و اصیل هریس به گونه ای است که ضمن حفظ ویژگی نقوش لچک و ترنج شاه عباسی، ترکیبی هندسی به آن داده و با استفاده از خطوط زاویه دار، هویتی کاملاً مستقل از قالی های شهری باف را برای آن رقم می زند. معروف ترین نام در میان این طرح ها لچک و ترنج شاخه شکسته نام دارد گرایش به طرحهای هندسی و حتی ذهنی بافی، ویژگی مشترک طرحهای روستایی فرش آذربایجان است. برابر آماری که در دست داریم در شهرستان تبریز و حومه ی آن در سال 1364 شمسی بر روی 16000 دار قالی 32150 کارگر بافنده کار کرده اند. علاوه بر تک بافی ها، کارگاه های در سال های اخیر بافنده های چیره دست تبریزی به تولید فرش های گل ابریشم بسیار ظریف با رج شمار 50 و 60 در مقیاس وسیع روی آورده اند. این گونه فرش ها که بعضی با چله های ابریشمی هستند، بیشتر با طرح های لچک و ترنج و با رنگ های غالباً بژ روشن و نخودی بافته می شوند و در رنگ آمیزی گل ها و نگاره ها از رنگ های سرخابی، عنابی و زیتونی به فراوانی استفاده می شود. فرش های تبریز در هفتاد سال اخیر اغلب با طرح های گلدانی، درختی، محرابی، قندیل دار، حیوان دار، شکارگاه، هراتی، شاخ و برگی، گلفرنگ، بندی خشتی یا قاب قابی، منظره بافی، قاب قرآنی و نقش های هندسی از کوچک ترین تا بزرگ ترین اندازه های ممکن بافته شده اند. بافت کناره و گلکی چندان خوشایند بافنده تبریزی نیست.

قالی کرمان

1397/04/25
قالی کرمان
این دوره هم زمان با زوال شال بافی در کرمان است. طراحان قالی در کرمان در موج گسترش قالی بافی، طرح هایی براساس نقشه شال های کرمان یعنی نگاره های بته جقه و کاربردهای گوناگون آن تهیه می کردند. کاربرد نام عصر ترمه به خاطرالهام گرفتن از همین شال های ترمه می باشد. عصر بازگشت این دوره در واقع دوره بازگشت به نقوش سنتی می باشد. با پایان یافتن جنگ جهانی اول و تغییر سلیقه بازار در آمریکا، تغییر اساسی در طرح های کرمان به وجود آمد و نقش و نگاره های صفوی مورد تقلید هنرمندان کرمان قرار گرفت. نقشه های اسلیمی و گل های شاه عباسی و نقش های قاب قرآنی و ترنج و لچکهای انبوه رایج شد. در اواخر این دوره باز هم به علت بحران اقتصادی در آمریکا و توقف خریدها و سفارشات، شاهد تمایل طراحان به نقوش قبلی هستیم. عصر گوبلن وجه تسمیه این دوره به خاطر تأثیر گرفتن نقوش قالی ها از طرح های فرانسوی بنام گوبلن می باشد، در واقع می توان گفت، طرح های قالی در این دوره اصالت خود را از دست می دهند. نقش های اوبوسن و ساونری که همگی گوبلن خوانده می شوند، یکسر از فرانسه می رسید و بر دست نقاشان کرمانی باسمه برداری می شد و به کارگاه می رفت شاید بتوان گفت که در همین دوره است که موتیفی به نام گل فرنگ وارد قالی های ایران می شود. به طور کلی آنچه موجب شهرت طرح ها و نقوش کرمان شده است، استفاده از موتیف های بسیار ریز که به صورت گسترده در زمینه قالی پخش شده اند و یک طرح پرکار را بوجود آورده اند. نکته قابل ذکر دیگر این است که طراحان کرمانی از نقوش گل و برگ و درخت استفاده کرده و می کنند. شرکت سهامی فرش کرمان نیز با بیش از ۶۰ سال سابقه از قدیمی ترین تولیدکنندگان فرش های اصیل کرمان است. از جمله طرح های معروفی که در کارگاه های قالی بافی کرمان بافته می شود به طرح هایی چون سبزی کار، طرح های تصویری و افشان می توان اشاره کرد که بهترین طرح های سبزیکار اغلب در حوزه قالی بافی راور بافته می شود و مهم ترین آنها عبارتند از: طرح حافظ، لیلی و مجنون، خیام و منظره. طرح های افشان به ویژه افشان شاه عباسی که شاید برترین آن ها در دوره معاصر، حاصل دست توانای طراحان خاندان شاهرخی بوده است و نیز نقوش قاب قرآنی، انواع درختی، گلدانی تلفیقی از دیگر طرح های معروف کرمان است و انواع گل فرنگ طرح های گوبلنی در اوایل سده سیزدهم هجری شمسی بخش مهمی از طرح های منطقه کرمان را به خود اختصاص داد که برگرفته از هنرهای تزئینی غیرایرانی بود و طرح های شکارگاه، بازوبندی، خشتی و لوزی خاتم از دیگر طرح های این منطقه هستند. در مورد طرح های رایج امروزی در کرمان نویسندگان کتاب های مقدمه ای بر شناخت قالی ایران و فرشنامه ایران معتقدند که این طرح ها عبارتند از: طرح های خوشه انگوری، سبزیکار چمنی، گلدانی و درختی، ستونی ۳۳ پل، برگ چغندری، قاب قرآنی، بته جقه ای، لچک ترنج کف ساده و هم چنین نقشه های گل فرنگ و گوبلن یا نقشه های شکارگاه و افشان، بازوبندی، خشتی. به طور کلی قالی های کرمان را می توان به دو گروه شهری باف و عشایری باف تقسیم کرد که شهر کرمان مهم ترین مرکز عرضه قالی های شهری باف و سیرجان مهم ترین مرکز عرضه فرش های عشایری هستند.

قالیشویی در اصفهان

1397/04/25
قالیشویی در اصفهان
معایب و مزایای فرشهای ابریشم گونه فرش ماشینی ابریشم گونه - معایب و مزایای فرشهای ابریشم گونه فرشهای ماشینی این روزها با تنوع بسیار زیادی در بازار عرضه میشود که از بین انها میتوان به فرشهای سنتی و فرشهای اکرولیک فرشهای ابریشم مصنوعی و فرشهای پلی استر که به طور رایج در بازار فرش میتوان یافت ​اشاره کرد. در این مقاله قصد داریم در مورد فرشهای ابریشم گونه یا ابریشم نما که با نخ پلی استر فیلامنت بافته میشود توضیحاتی را ارایه نماییم . فرش های ابریشم مصنوعی به دلیل براق بودن رنگ نخ ها و سایه روشنی که در زوایای مختلف روی فرش قابل مشاهده هست توانسته مورد توجه قشر خاصی از مردم قرار گیرد . به دلیل اینکه ممکن است مشتریان اینگونه فرشها بدون شناخت این فرشها ی ماشینی اقدام به خرید انها نمایند در اینجا مقاله ای ​به برسی انها از نظر معایب و مزایا میپردازیم. مزایا فرشهای ابریشم گونه : ضد پرز و حساسیت : این فرشهای هیچ پرزی از خود نداشته و برای افرادی که با پرز فرش دچار مشکلات ریوی میشوند کاملا توصیه میشود. براق بودن : فرشهای ابریشم نما به دلیل براق بودن شباهت زیادی به فرشهای دستبافت ابریشم دارد . معایب فرش ابریشمی : امکان شستشو : فرشهای ابریشم گونه در مقابل شستشو و رطوبت بسیار ظعیف عمل میکند و برای کسانی که فرشی میخواهند که چندین سال به عنوان کف پوش در منزل باشد اصلا توصیه نمیشود . پس از شستشو رنگها ی فرش بسیار کهنه جلوه خواهد کرد. قطر فرش : فرش های ابریشم گونه بسیار نازک میباشد پس اگر از فرش بیشتر از مبل استفاده میکنید مناسب نخواهد بود مقاومت کم در مقابل حرارت : فرشهایی که با نخ پلی استر بافته میشود از قبیل فرشهای ابریشمی . فرشهای بلژیکی​ انواع گلیم فرش ومتال .شنل و شکی در برابر حرارتهای غیر مستقیم شدید مثل اتوی داغ و قابلمه داغ به سرعت تغییر شکل میدهند و میسوزد . مقاومت کم در مقابل سایش و فشار: این دسته از فرش مقاومت کم در مقابل فشارهایی مثل پایه مبل و کمد دارد به طوری که در صورت فشرده شدن امکان برگشت پذیری به حالت قبل وجود نحواهد داشت . جمع بندی : با توجه به موارد ذکر شده در بالا اگر از فرش فقط به عنوان تزیین منزل استفاده میکنید و یا حساسیت بسیار زیادی از نظر ریوی دارید میتوانید از این فرشها استفاده کنید .پرز در فرشهای اکرولیک به صورت استاندارد وجود دارد که با توجه به هیت ست شدن نخ فرشها ی امروزه این پرز به حد اقل رسیده و پس از مدت کوتاهی به صفر خواهد رسید اما فرشهای ابریشم گونه با توجه به الیاف پلی استری که دارند پرز و موی اطراف را به خود میگیرند.

روش های لکه زدایی

1397/04/25
روش های لکه زدایی
روش های لکه زدایی: لکه هایی که قابل برداشتن است بوسیله قاشق بردارید. محلولی از سرکه سفید و شامپوی فرش و آب ولرم تهیه کرده روی محل لکه بریزید. محلولی از شامپوی فرش و آب ولرم تهیه کنید. پارچه سفید و تمیزی که آغشته به تینر و یا الکل سفید می باشد را روی محل لکه قرار داده و مالش دهید. پارچه سفید و تمیزی که آغشته به محلول شامپوی فرش و آب ولرم می باشد را روی محل لکه قرار دهید. محل لکه را طوری مالش دهید که مواد لکه زا بطور کامل در محلول حل شود. با یک پارچه سفید و خشک محل لکه را بطور کامل مالش دهید تا اثرات لکه و آب حاوی آن بخوبی پاک شده و جمع شود. بگذارید لکه خشک شود سپس با جارو آنرا تمیز کنید. یک تکه یخ روی لکه برای فریز شدن قرار دهید. لکه را با الکل سفید خیس کنید. از محلول آب و آمونیاک 10% استفاده کنید. از محلول آب سرد و شامپو استفاده کنید. از پارچه سفید آغشته به استون استفاده کنید. روش شستشو و لکه زدایی فرش اکریلیک با نخ ابریشم سفید چنانچه فرش شما دارای نخ ابریشم مصنوعی سفید می باشد، جهت لکه بری و یا شستشوی آن به مراحل زیر توجه فرمایید(ترتیب انجام مراحل مهم می باشد) الف- از شستن فرش در جهات مختلف پرهیز شود و فقط در هر بار شستشو در یک جهت و توسط پارچه پنبه ای این کار انجام شود. توجه : از شستن فرش به صورت گردشی و فشار دادن در قسمت ابریشم جدا خودداری شود. ب- برای لکه بری فرش از محلول رقیق شده (20%) سفید کننده های لباس (وایتکس) با آب سرد استفاده شود(ضمناً کمی پودر لباسشویی نیز به آن اضافه کنید) و برای شستشو از کف شامپو فرش استفاده شود و با پارچه پنبه ای یا اسفنج، محلول آماده شده را در یک جهت (فقط در جهت خاب فرش ) بر روی محل مورد نظر بکشید. ج- محلول رقیق شده (10%) نرم کننده های لباس با آب سرد تهیه نمایید و به وسیله اسفنج، ابریشم قسمت شسته شده را مرطوب کنید. د- فرش را با خاب مرتب، در مکان صاف قرار دهید تا خشک شود. ه- بعد از خشک شدن بهتر است قسمت ابریشم دار را توسط مکندگی جاروبرقی به صورت ایستاده درآورید. در صورت نیاز به شستن در جهت دیگر، کلیه مراحل بالا باید انجام شود (لکه زدایی فرش ابریشم مصنوعی)