قالیشویی اصفهان قالیشویی ممتاز در اصفهان 03133336768 تاریخچه فرش ایرانی بهترین قالیشویی دراصفهان دستگاه شستشوی فرش تعمیرپارگی فرش در اصفهان راه شناخت فرش اکریلیک ویژگی های فرش تبریز

تاریخچه فرش ایرانی

1397/04/26
تاریخچه فرش ایرانی
قدیمی ترین نمونهٔ قالی جهان که تاکنون یافته شده است، قالیچه ای آریایی با نقوش اصیل هخامنشی که در گور یخ زدهٔ یکی از فرمانروایان سکایی در درهٔ پازیریک در ۸۰ کیلومتری مغولستان بیرونی پیدا شده که قالی پازیریک نامیده می شود. پژوهشگران این قالی را از دست بافت های پارت ها یا مادها و مربوط به دوره هخامنشی می دانند. قالی ایرانی از دیرباز معروف و مورد استفاده بوده، سند آن نیز گزنفون تاریخ نگار یونانی در کتاب سیرت کوروش، در بین سالهای ۴۳۰ تا ۳۴۵ پیش از میلاد می نویسد: «ایرانیان برای این که بسترشان نرم باشد قالیچه زیر بستر خود می گسترند.» سالنامهٔ چینی سوئی سو در دورهٔ ساسانی از فرش پشمی ایران به عنوان کالای وارداتی به چین نام می برد. فرش معروف بهارستان در کاخ تیسفون نیز به خاطر شکوهش بازتاب گسترده ای در ادبیات اسلامی داشته است. هم اکنون ۴۰ درصد صادرات قالی ایرانی از طریق استان آذربایجان شرقی صورت می گیرد.      ،بهترین قالیشویی دراصفهان  ،قالیشویی خوب در اصفهان  ،قالیشویی دراصفهان ،قالیشویی معتبر دراصفهان  ،قالیشویی با کیفیت خوب دراصفهان  ، قالیشویی  درخیابان ابن سینا اصفهان

بهترین قالیشویی دراصفهان

1397/04/26
بهترین قالیشویی دراصفهان
  بهترین قالیشویی دراصفهان قالیشویی ممتاز مجهزبه مدرن ترین دستگاههای روزدنیا بهترین قالیشویی اصفهان خیابان کاوه پشت استخرفجر بزرگترین قالیشویی درایران بهترینقالیشویی دراصفهان وسرویس دهی به تمام نقاط اصفهان بهترین قالیشویی دراصفهان ضامن  حفظ سلامت وکیفت فرش و بهترین قالیشویی دراصفهان تماس ازسراسراصفهان وبهترین قالیشویی اصفهان قالیشویی ممتاز اصفهان

دستگاه شستشوی فرش

1397/04/25
دستگاه شستشوی فرش
دستگاه فرش و موکت شوی وسیله ای حرفه ای، توانمند و قابل اطمینان است که به منظور شستشوی مؤثر انواع فرش و موکت با هر مساحتی مورد استفاده قرار می گیرد. تمامی دستگاه های فرش و موکت شوی از سه بخش اصلی یعنی سامانه پاشش آب و مواد شوینده، برس یا برس های غلتکی و سامانه مکش تشکیل شده است. دستگاه دستگاه شستشوی فرش طراحی اصولی و دقیقی دارد که عملکرد بهینه دستگاه و شستشوی با کیفیت انواع فرش و موکت را فراهم می آورد. عوامل گوناگونی بر روی میزان بازدهی و کیفیت کارایی دستگاه دستگاه شستشوی فرش تأثیر می گذارد، این عوامل شامل ظرفیت مخازن آب تمیز و آب کثیف، پهنای شستشوی برس، تعداد برس و قدرت مکش موتور مکنده هستند. برخی از دستگاه های دستگاه شستشوی فرش با تجهیز به تی مخصوص سطوح تخت، قابلیت شستشوی سطوح سخت هم چون سطوح سنگی را خواهند داشت. نحوه عملکرد دستگاه به گونه ای است که هم زمان با پاشش آب و مواد شوینده برس غلتکی می چرخد و آلودگی ها را از عمیق ترین نقاط بافت فرش خارج می کند و بلافاصله آب و آلودگی های باقی مانده توسط سامانه قدرتمند مکش جمع آوری شده و به درون مخزن آب کثیف می ریزد. دستگاه های دستگاه شستشوی فرش در انواع و مدل های متنوعی تولید شده اند که سبب انجام شستشوی حرفه ای فرش و موکت می شوند. بدنه دستگاه از جنس پلی اورتان فشرده ساخته شده است که طول عمر دستگاه را افزایش داده و مقاومت دستگاه در برابر ضربه های احتمالی را افزایش می دهد. دستگاه دستگاه شستشوی فرش بسته به نوع آن مجهز به یک یا دو برس غلتکی است و این برس ها حرکتی هم راستا با بافت فرش دارند که علاوه بر افزایش قدرت شستشوی دستگاه، به فرش یا موکت آسیبی نمی رسد. دستگاه هایی که دو برس غلتکی دارند به دلیل چرخش این برس ها خلاف جهت یکدیگر سرعت و کیفیت شستشو را افزایش می دهند. دستگاه شستشوی فرش مجهز به موتور حرکتی است و با وجود آن نیازی به هل دادن دستگاه توسط کاربر نیست و تنها هدایت آن را بر عهده دارد، به علاوه موتور حرکتی عملیات نظافت را یکنواخت و در نتیجه با کیفیت تر می سازد. انرژی الکتریکی مورد نیاز برای این تجهیزات به وسیله برق شهری و یا باتری تأمین می شود. بعضی از محیط ها میزان حساسیت به آلودگی صوتی بالایی دارند و از همین رو رده های بی صدای دستگاه شستشوی فرش نیز طراحی و ساخته شده است.

تعمیرپارگی فرش در اصفهان

1397/04/25
تعمیرپارگی فرش در اصفهان
مرمت پارگی کنار قالی در پارگی کنار قالی 3 طرف قسمتی که مرمت می گردد، فرش قرار دارد و طرف دیگر آن شیرازه است. در این نوع پارگی، بعد از چله کشی و گذاشتن چند چله به منظور شیرازه، القاج (پود کشی) می کنند. در این حالت، بهتر است پود کشی به صورت منفصل و در یک طرف قالی انجام گیرد که بعد از پود کشی آن را به کارگاه وصل می کنند و بعد هر سه گوشه آن را از نخ چله اضافی تمیز می کنند و گره های اضافی آن را درآورده و سر پودهای خود قالی را چیده و آن ها را نیز تمیز می نمایند. اگر قالی تخت باشد، یک رج پود را به صورت عکس دفعه قبل از تار عبور داده و سر پود را دور شیرازه پیچیده و با خامه ای که داخل سوزن قرار دارد، از کمی پایین تر از شیرازه پاره شده، داخل شیرازه نموده و از سر پاره شیرازه می آورند و آن را دور پود و 4 تار شیرازه معین مخصوص بافت شیرازه قالی می پیچانند. اگر قالی لول باشد، بعد از رد کردن پود کلفت از لا به لای تارها، پود نازک را نیز کشیده و سپس عمل شیرازه پیچی را انجام می دهند. در قالی نیم لول نیز دو پود یک اندازه و به صورت برعکس یکدیگر از میان تارها عبور داده و شیرازه پیچی را انجام می دهند. عمل مرمت پارگی و از بین رفتن قسمتی از فرش به صورت عرضی قالی را از پشت بر روی میز پهن نموده، ابتدا دو قسمت فرش را به صورت جداگانه هستند، یک قسمت را که با میخ و اگر فرش ریز بافت باشد، با سوزن از عرض بر روی چارچوب بزرگ (کارگاه) نصب می کنند. قسمت پایینی فرش را نیز به همان صورت مذکور در بالا با میخ به کارگاه می گویند. البته باید این دو تکه جدا شده از فرش به اندازه آسیب دیدگی (رجهای از بین رفته) از هم فاصله داشته باشند. سپس این دو تکه را با سوزن و نخ چله با نخ دو گره، به صورت زیگزاگ به هم می دوزند و پس از آن متناسب با نوع قالی، تارکشی و پود کشی را انجام داده و عمل گره زدن را انجام می دهند

راه شناخت فرش اکریلیک

1397/04/25
راه شناخت فرش اکریلیک
خرید فرش صد درصد آکریلیک برای شناختن یک فرش ماشینی ۱۰۰درصد اکریلیک باید به چه نکاتی توجه کرد. نخ های مورد استفاده شده دریک فرش ماشینی ۱۰۰درصد اکریلیک: نخست نخ بوم فرش می باشد که صددر صد از جنس پنبه باشد. دوم نخ پود که به صورت افقی می باشد از جنس جوت یا کنف باشد. سوم نخ ریشه که صددر صد از جنس پنبه می باشد که به صورت دانه دانه در انتهای هر فرش می باشد چهارم نخ خاب فرش می باشد که از جنس اکرلیک می باشد پنج جنس نخ دوخت لب فرش در کناره های فرش که معروف به زیگزاگ می باشد ازجنس آکریلیک می باشد . حال به تفاوت فرش های ماشینی ۱۰۰درصد اکریلیک با فرش های درصد دار(که ترکیبی از اکریلیک با بی سی اف) یا فرش های کامل بی سی اف می رسیم. از لحاظ دوام و طول عمر, فرش های اکریلیک دارای طول عمر بالاتری نسبت به فرش های بی سی اف یا درصد دار می باشد. از لحاظ کوتاه شدن (آبرفتگی),به مرور زمان بر اساس مدت مورد استفاده قرار گرفتن یا(پا خوردگی)به مقدار بسیار کم یا ناچیزی می باشد که به حساب نمی آید ولی مابقی فرش ها به صورت قابل ملموسی مشاهده میشود بطوریکه بعد از مدتی شاهد کج یا کوتاه شدن قد یا پهنای فرش خواهیم بود. از لحاظ شستشو و در معرض نور قرار گرفتن در فرش های اکریلیک شاهد هیچ گونه تغییری نمی باشیم ولی این قضیه در فرش های نامرغوب بی سی اف یا درصد دار بالعکس می باشد که رخ فرش از بین می رود. فرش های اکرلیک مقاومت بسیاری در برابر گرمای مستقیم را دارا می باشند به طوری که یکی از ویژگی های که فرش اکریلیک رو از سایر فرشها متمایز می کند تست گرما می باشد به طوریکه می توان اتوی داغ را روی فرش گذاشته بدون تغییر برداشت ولی در مابقی فرش ها براثر قرار گرفتن در برابر گرما دچار فرورفتگی می شود و فرش سوراخ شده و ازبین می رود. از لحاظ سایش فرش اکریلیک دچار تغییر نمی شود ولی بی سی اف دچار خوردگی یا پوسدگی به مرور زمان می شود. از لحاظ زیبایی فرش اکرلیک قابل قیاس با فرش های درصد دار یا بی سی اف نمی باشد. یکی از عیوب فرش های ماشینی پرزدهی فرش ها می باشد که تولید کنندگان فرش ماشینی اقداماتی برای رفع عیب یاد شده انجام داده اند. فرش ماشینی به صورت رویه به رویه ( فیس تو فیس) در دستگاه بافته می شود که بیشترین کاربرد را دارا می باشند دارای عیب یاد شده می باشد که استفاده از بهترین مخلوط الیاف (طول و ظرافت)، استفاده از مقدار بهینه آب و روغن به کار رفته در مرحله آماده سازی الیاف، تنظیمات مناسب دستگاه ها در سالن ریسندگی، تاب مناسب نخ، تثبیت حرارتی مطلوب، استفاده از آهار مناسب و توجه به بهترین شرایط تکمیل و عدم استفاده از الیاف ضایعاتی می تواند در بهبود عیب یاد شده موثر باشد

ویژگی های فرش تبریز

1397/04/25
ویژگی های فرش تبریز
قالی تبریز. قالی تبریز یکی از انواع قالی های ایرانی است. این قالی در شهر تبریز بافته می شود. این شهر یکی از مهم ترین مراکز بافت قالی در ایران است و قالی های بافت آن از تنوع و گوناگونی بسیاری برخوردارند. تبریز، در حال حاضر از سوی «شورای جهانی صنایع دستی» به عنوان «شهر جهانی بافت فرش» انتخاب شده است. محتویات ۱ تاریخچه فرش تبریز ۲ چند نمونه از طر ح های شناخته شده تبریز ۳ تکنیک های جدید فرش تبریز ۴ تحول در رنگ آمیزی فرش تبریز ۵ ویژگیهای بافت در قالی های تبریز ۶ سوابق تولید و تجارت ۷ ویژگی های طرح و رنگ ۸ نگارخانه ۹ منابع تاریخچه فرش تبریز فرش تبریز در مورد تاریخچه فرش در تبریز چنین می توان گفت که با توجه به قدمت تاریخی این شهر؛ مسلماً هنر صنعت فرش بافی درآن به قبل از دوران صفویه باز می گردد. در نیمه دوم قرن پانزده و در دوران صفوی، فرش از حالتی روستایی به هنر پیشرفته درباری تبدیل شد. یکی دیگر از تحولات مهم در فرش این دوره، طرح هایی بود که هنرمندان دربار تبریز و هرات ایجاد شد. در کتاب Rugs and Carpet of the World اثر Ian Bennet به نظریه ای دیگر در مورد فرش تبریز در زمان صفوی بر می خوریم که در اینجا نقل می شود:«تعداد زیادی از فرش های مدالیون یا ترنج دار که در سالهای آغازین قرن ۱۶ میلادی در زمان حکومت شاه اسماعیل اول و شاه طهماسب بافته شده اند، دارای طرح مایهٔ اسلیمی و نقوش حیوانی و انسانی هستند» در این کتاب نویسنده سعی کرده تعدادی از قالی های موجود در موزه های جهان مربوط به نیمه اول قرن شانزدهم را به کارگاه های تبریز نسبت دهداز قرن ۱۷م. به بعد و پس از اینکه قالی ایران به خارج از کشور راه یافت، صنعتگران تبریز با دریافت سلیقه مردم اروپا و آمریکا دست به بافتن قالی هایی زدند که بسیار جالب بود و بازار آن کشورها را به خود اختصاص داد تبریز یکی از قطب های بافندگی بسیار با اهمیت ایران در زمینهٔ قالی بافی است. فرش های آن، چه آن هایی که زینت بخش موزه های معتبر جهان هستند یا در مجموعهٔ کلکسیونرهای مشتاق جای گرفته اند، یا آن هایی که در مقیاس زیاد و در کیفیت تجارتی سر از بازارها و چهار سوق ها در می آورند، همواره خوش اقبال و مشتری پسند هستند. برابر آماری که در دست داریم در شهرستان تبریز و حومهٔ آن در سال ۱۳۶۴ شمسی بر روی ۱۶۰۰۰ دار قالی ۳۲۱۵۰ کارگر بافنده کار کرده اند. علاوه بر تک بافی ها، کارگاه های متعددی از سالیان بسیار دور در کار فرش بافی بوده و هستند. در سال های اخیر بافنده های چیره دست تبریزی به تولید فرش های گل ابریشم بسیار ظریف با رج شمار ۵۰ و ۶۰ در مقیاس وسیع روی آورده اند. این گونه فرش ها که بعضی با چله های ابریشمی هستند، بیشتر با طرح های لچک و ترنج و با رنگ های غالباً بژ روشن و نخودی بافته می شوند و در رنگ آمیزی گل ها و نگاره ها از رنگ های سرخابی، عنابی و زیتونی به فراوانی استفاده می شود. فرش های تبریز در هفتاد سال اخیر اغلب با طرح های گلدانی، درختی، محرابی، قندیل دار، حیوان دار، شکارگاه، هراتی، شاخ و برگی، گلفرنگ، بندی خشتی یا قاب قابی، منظره بافی، قاب قرآنی و نقش های هندسی از کوچک ترین تا بزرگ ترین اندازه های ممکن بافته شده اند. بافت کناره و گلکی چندان خوشایند بافنده تبریزی نیست. در حال حاضر تبریز به عنوان کانون عمده عرضهٔ فرش های شهری باف آذربایجان شناخته می شود و کانون بزرگ تولید کنندگان نامور و صاحب نامی گردیده که فرش آذربایجان به آن می بالد. تبریز یکی از قطب های بافندگی بسیار با اهمیت ایران در زمینه ی قالی بافی است. فرش های آن، چه آن هایی که زینت بخش موزه های معتبر جهان هستند یا در مجموعه ی کلکسیونرهای مشتاق جای گرفته اند، یا آن هایی که در مقیاس زیاد و در کیفیت تجارتی سر از بازارها و چهار سوق ها در می آورند، همواره خوش اقبال و مشتری پسند هستند. چند نمونه از طر ح های شناخته شده تبریز طرح های شناخته شده ناحیه تبریز عبارتند از:طرح مستوفی (کل فرنک مستوفی)،اسلیمی ترنج دار،اسلیمی لچک دار،ترنج،نقش ماهی یا هراتی،گلدانی،میناخانی،طرح درختی،طرح تصویری،طرح باغی یاگلستانی،طرح شکارگاه و... تکنیک های جدید فرش تبریز در فرش تبریز ابداعاتی خصوصاً در چند دهه اخیر انجام شده که حالتی خاص را به فرش اعلای این منطقه داده است. این خلاقیت ها در نقوش، رنگ و بافت نمود کرده و سبب به وجود آمدن آثار بدیع در زمینه تولید فرش نفیس ایران گردیده که تاکنون سابقه نداشته است تحول در رنگ آمیزی فرش تبریز نمایش عمق از جلوه های جدید در رنگ فرش معاصر تبریز به کار گیری عمق و بعد یا پرسپکتیو در این طرح دو بعدی است که شناسه ای خاص به فرش تبریز داده است استفاده از رنگ برای فضا بندی تحولی دیگر در ابداعات فرش تبریز، استفاده از رنگ برای پر کردن فضاهای خالی به جای نقش است که با به کار گیری رنگ های دارای هارمونی و هماهنگی با طرح فضاهایی خاص قرابتی زیبا بین طرح و رنگ ایجاد می شود. چنین فنی را در طرح های زیر خاکی جدید می بینیم. به کار گیری سایه روشن نو آوری دیگر در فرش تبریز، به کار گیری سایه با استفاده از رنگ است. استفاده نا محدود از رنگ های هم خانواده و ایجاد سایه روشن باعث القای عمق می شود. از ویزگی های دیگر تعادی بین رنگ های سرد و گرم بوده است که وجود این سایه و روشن ها در گل ها و متن حالتی برجسته به نقوش می دهد. این روش توانسته گل ها را طبیعی تر کرده و به سبک رئال (واقع گرایانه) نزدیک تر نماید. دور گیری به کارگیری ابریشم سفید و رنگی به منظور دور گیری گل ها و برگ ها از دیگر ویژگی های فرش تبریز بوده است. طرح زیر خاکی یکی از انواع طرح های تبریز، طرح زیر خاکی است. این سبک دارای رنگ های ویژه خصوصاً رنگ بژ، زیتونی وسدری است که حالت زیر خاکی را به نقش می دهد. عناصر تشکیل دهنده طرح آثار و ابنیه باستانی و نقش شاهان و شخصیت های ادبی و شعرای گذشته ایران است. ویژگیهای بافت در قالی های تبریز در میان ویژگی های مشترک تمامی قالیهای آذربایجان گره ترکی بیش از همه مورد توجه است. نوع گلیم بافی قالی های روستایی و عشایری آذربایجان به ویژه در قالی های قدیمی عمدتاً به سبک معروف فارسی است و به عبارتی از پود ضخیم برای گلیم بافی استفاده می نمایند. رجشمار قالی های روستایی آذربایجان عموماً درشت و بین ۱۵ و حداکثر ۲۵ رج محدود می گردند. دارهای قالی مورد استفاده در آذربایجان به جز قالی های عشایری، همگی از نوع عمودی است. مهمترین ابعاد قالی های جدید شهری باف آذربایجان ۲*۳ و ۲/۵*۳/۵ و همچنین ۳*۴ است و ابعاد کوچکتر اغلب در قالی های قدیم آن دیده می شود. ابعاد دایره و چند ضلعی نیز طی سالهای اخیر در این منطقه رواج یافته است. قالی روستایی آذربایجان ابعاد متفاوتی دارد. شمار رج های قالی تبریز معمولاً از ۲۴ رج شروع شده و تا ۱۱۰ رج ادامه می یابد. رج که به واحد تراکم گره اطلاق می شود، بهترین روش برای ارزیابی کیفیت قالی به شمار می رود؛ هرقدر شمار رج های یک قالی بیش تر باشد، کیفیت آن نیز مطلوب تر خواهد بود. قالی های ظریف معمولاً از نخ های ابریشمی یا پنبه ای بافنده می شوند. تبریز یکی از بزرگ ترین و مهم ترین مراکز قالی بافی در سطح ایران و جهان است و نقش مهمی را در زمینهٔ توسعه و گسترش سنت ها و هنرهای تزئینی و کاربردی بازی می کند. اوج هنر قالی تبریز مربوط به سده های دوزادهم تا شانزدهم میلادی بوده است. شکل گیری ۲۰۰ شاهکار هنری قالی تبریز با ادغام هماهنگ هنرهای بافندگی و نگارگری ایرانی در طی ۱۴ سده، سطح بالای هنر بافندگان قالی را در این شهر به عرصهٔ نمایش گذاشته و مکتب کلاسیک تبریز بنیان نهاده شد. این مکتب به ۲ زیرشاخهٔ اصلی تبریز و اردبیل تقسیم می شود. سوابق تولید و تجارت منطقه آذربایجان به دلیل وسعت مراتع، زمینهای کشاورزی، آب و هوای مناسب و طبیعتی کوهستانی همواره در تولید قالی از موقعیتی ممتاز بهره مند بوده است. شهر تبریز در میان کلیه مراکز قالیبافی این خطه دارای مقام و اعتبار به سزایی است. تبریز همگام با هرات در زمان جانشینان هلاکو مرکز مهم داد و ستد قالی بوده است. بخصوص در زمان حکومت صفویان با ایجاد کارگاههای بزرگ قالیبافی، بافندگان طراز اول در این شهر گرد آمدند و به بافت فرشهای بسیار نفیسی پرداختند که امروزه بسیاری از آنهازینت بخش موزه های بزرگ جهان است. پس از انتقال پایتخت صفویان از هرات به تبریز، دومین مکتب هنری ایران (مکتب تبریز) بنیان نهاده شد و به دنبال آن استقرار تعداد بیشماری از هنر مندان، از هر صنف و حرفه ای باعث شد که شهر تبریز به عنوان کانون هنر مورد توجه بسیاری قرار گیرد و در این میان هنر فرش بافی نیز با استقرار نقاشان و طراحان زبده ای چون بهزاد و سلطان محمد دو چندان رشد یافت. در واقع فرش ایران که در زمان سلسله صفویان به اوج شهرت رسیده بود به دنبال هجوم افغان ها و آشفتگی های پس از آنها تنزل یافت و تنها در زمان قاجار جای خود را تا حدی بازیافت و صدور فرش ایران به عنوان کالای تجارتی از راه آذربایجان وترکیه به اروپا آغاز شد و آنگاه که ذخیره فرش ایران به ویژه در آذربایجان رو به پایان یافت، با همت بازرگانان تبریزی در سایر شهرهای بزرگ، قالیبافی عمری دوباره یافت که در این میان مشهد، کرمان، کاشان، اراک و همدان نقش مهمی را به عهده داشتند. تبریز از نیمه دوم قرن نوزدهم و بر اساس منابع گوناگون از حدود دههٔ آخر قرن سیزدهم هجری قمری توسط بازرگانان این شهر به امر صادرات قالی به استانبول و سپس به کشورهای اروپایی پیشقدم شد. تبریز که در بسیاری موارد همواره پرچمدار نهضت های مختلفی بود، در اعتلا و گسترش جهانی نام فرش ایران نقش مهمی را ایفا کرد و رونق و احیای هنر قالیبافی ایران در اواخر دوره قاجار و اوایل سلطنت پهلوی و راهیابی فرش ایران به بازارهای جهان و گسترش این حرفه در سایر نقاط ایران تا حدود زیادی مرهون بازرگانان و تجار و قالیبافان آذربایجان به ویژه تبریزی است. سیسیل ادوارد در باره صادرات فرش ایران به کشور های اروپایی و آسیایی نوشته است: "داد و ستد این کالا در دست بازرگانان تبریزی بود که مردمانی سرشناس و مایه دار بودند. تجارت خانه های ایشان شعبه هایی هم در استانبول داشت. معاملات اصلی آنان عبارت از خرید اجناس کارخانه های مغرب زمین و حمل آن ها به ایران از طریق راه طرابوزان بود." بیشترین قالی های آذربایجان و همدان از طریق استانبول به کشورهای آلمان و انگلیس و قالی های سلطان آباد و کرمان از طریق بندر عقبه در شمال دریای احمر که امروزه جزو کشور اردن هاشمی است و بندرعباس در جنوب به ایالات متحده آمریکا صادر می گردیدند. از بزرگترین صادر کنندگان فرش تبریز که اولین پرچمداران صادرات فرش ایران بودند و برخی خود در تولید فرش نیز دستی داشتند می توان به حاج یوسف قالیچی-حاج عبدالله قالیچی-حاج میرزا جعفر اسلامبولچی-حاج صمد قره قالیچی -میرزا علی اصغر و میرزا علی اکبر و اسماعیل قالیچی-صدقیانی-ایپکچی-حاج محمد ممقانی-محمود اف-دیلمقانی-آواکیان-کاسباریان و اردوبادی اشاره نمود. در حال حاضر تبریز به عنوان کانون عمده عرضه ی فرش های شهری باف آذربایجان شناخته می شود و کانون بزرگ تولید کنندگان نامور و صاحب نامی گردیده که فرش آذربایجان به آن می بالد. برابر آماری که در دست داریم در شهرستان تبریز و حومه ی آن در سال 1364 شمسی بر روی 16000 دار قالی 32150 کارگر بافنده کار کرده اند. علاوه بر تک بافی ها، کارگاه های متعددی از سالیان بسیار دور در کار فرش بافی بوده و هستند. ویژگی های طرح و رنگ بافندگان تبریز به ویژه در دوره معاصر هر طرح زیبایی را مورد استفاده قرار داده یا ترکیبی از رنگهای مختلف، طرحی نو را در انداخته ند. انواع طرح های لچکوترنج،درختی،گلدانی،بته جقه ای و دهها طرح دیگر مورد استفادهٔ بافندگان امروز تبریز و مرند و خوی... است. شاید شادابی و طراوت رنگ در قالی شهری باف آذربایجان بیش از هر چیز دیگر توجه خریداران فرش را به خود معطوف دارد. زیبایی قالیهای لچک و ترنج هندسی هریس به گونه ای است که هم اکنون بسیاری از قالیبافان تبریز و سایر شهرهای آذربایجان از آن کپی برداری نموده و با نام نقش هریس به بازار عرضه می نمایند. در واقع نقشه قدیمی و اصیل هریس به گونه ای است که ضمن حفظ ویژگی نقوش لچک و ترنج شاه عباسی، ترکیبی هندسی به آن داده و با استفاده از خطوط زاویه دار، هویتی کاملاً مستقل از قالی های شهری باف را برای آن رقم می زند. معروف ترین نام در میان این طرح ها لچک و ترنج شاخه شکسته نام دارد گرایش به طرحهای هندسی و حتی ذهنی بافی، ویژگی مشترک طرحهای روستایی فرش آذربایجان است. برابر آماری که در دست داریم در شهرستان تبریز و حومه ی آن در سال 1364 شمسی بر روی 16000 دار قالی 32150 کارگر بافنده کار کرده اند. علاوه بر تک بافی ها، کارگاه های در سال های اخیر بافنده های چیره دست تبریزی به تولید فرش های گل ابریشم بسیار ظریف با رج شمار 50 و 60 در مقیاس وسیع روی آورده اند. این گونه فرش ها که بعضی با چله های ابریشمی هستند، بیشتر با طرح های لچک و ترنج و با رنگ های غالباً بژ روشن و نخودی بافته می شوند و در رنگ آمیزی گل ها و نگاره ها از رنگ های سرخابی، عنابی و زیتونی به فراوانی استفاده می شود. فرش های تبریز در هفتاد سال اخیر اغلب با طرح های گلدانی، درختی، محرابی، قندیل دار، حیوان دار، شکارگاه، هراتی، شاخ و برگی، گلفرنگ، بندی خشتی یا قاب قابی، منظره بافی، قاب قرآنی و نقش های هندسی از کوچک ترین تا بزرگ ترین اندازه های ممکن بافته شده اند. بافت کناره و گلکی چندان خوشایند بافنده تبریزی نیست.