قالیشویی و مبل شویی در اصفهان

قالیشویی ممتاز اصفهان

 


قالیشویی اصفهان ترمیم و تعمیر قالی اصفهان نحوه محافظت ازفرش دستبافت رنگ برداری فرش دستبافت در اصفهان پاک کردن فرش نجس قالیشویی خوب در اصفهان

نحوه محافظت ازفرش دستبافت

1397/04/25
نحوه محافظت ازفرش دستبافت
دقت به عنوان به اهمیت موضوع پی می بریم نحوه شستوشوی فرش در پست قبلی توضیح داده شد, فرش دستباف یا ابریشم و تابلو فرش های دستباف حاصل ساعت ها ماه ها و شاید حتی سالیان دراز رنج و زحمت یک بافنده سخت کوش است واقعا هرچه در مورد زحمت و سختی بافت فرش گفته باشیم کم است در این مطلب سعی کرده ایم چند راه کار را برای نگهداری از فرش و تابلو فرش های نفیس به شما ارائه کنیم . سعی کنید اشیای سنگین را روی فرش دستباف یا فرش ابریشم به ویژه نمونه های ظریف و ابریشمی نگذارید. همچنین از قرار دادن اشیای سنگین و دارای پایه های باریک مانند مبلمان روی فرش دستباف خودداری کنید، زیرا این امر باعث فشرده شدن فرش دستباف شده و در طولانی مدت ممکن است که اثر آن از بین نرود. در صورتی که به اجبار باید این کار انجام شود، بهتر است با قراردادن زیر مبلی (چوبی یا پلاستیکی) زیر پایه مبل نیروی وارده را پخش کرده تا آسیب کمتری ایجاد کند و حداقل ماهی یکبار محل پایه مبل را تغییر داده شود. ساییدگی، پوسیدگی، بیدخوردگی و تداخل رنگ بیشترین آمار را در بین صدمات فرش دستباف دارند. به همین دلیل باید فرش را در مقابل این خطرات ایمن کنیم. شاید بهتر باشد فرش دستباف (فرش ابریشم) را روی سطحی خشک، هموار و بدون درز مانند سنگ، سرامیک، موزائیک، و پارکت پهن کینم. همچنین بهتر است فرش را جایی بگستریم که در معرض گرد و غبار و رطوبت نباشد. هرگز نباید فرش دستباف روی سطح گچی، خاکی یا آهکی گسترده شود، این مواد به علت قلیایی بودن باعث تجزیه پشم و ابریشم در فرش خواهند شد. همچنین دقت کنید فرش را در معرض نور شدید آفتاب قرار ندهید، زیرا این کار موجب تغییر رنگ فرش می شود. همچنین اشیایی نظیر گلدان را نزدیک فرش قرار ندهید، زیرا ممکن است هنگام آبیاری گلدان فرش خیس شود که در صورت تدام این اتفاق پوسیدگی فرش در پی است. یادتان باشد که راه رفتن مداوم روی قسمت خاصی از فرش باعث ساییدگی فرش در آن محل خواهد شد. برای جلوگیری از این اتفاق حداقل هر ۶ ماه یک بار بسته به میزان تردد فرش را سر و ته کرده تا پرزهای فرش امکان یابند که به حالت اولیه برگشته و مقاومت بیشتری داشته باشند. برخی از روفرشی هایی متناسب با رنگ فرش برای زمانی که رفت وآمد روی فرش زیاد است، استفاده می کنند که این اقدامی موثر برای جلوگیری از کثیف شدن فرش است. برای جلوگیری از کثیف شدن ریشه فرش هم بهتر است از کاور یا لفاف های مخصوص ریشه فرش که در بازار موجود است، استفاده کنید. استفاده از این لفاف ها علاوه بر اینکه موجب می شود ریشه فرش مدام به اطراف پخش نشود، بلکه از کثیف شدن آن جلوگیری می کند. سعی کنید فرش را در مجاورت مواد خطرناکی نظیر لاک، اسیتون، پاک کننده های قوی و سفیدکننده ها و… قرار ندهید. اخبار حضورفرش ابریشم در دوازدهمین دوره نمایشگاه بین المللی بازرگانی سلیمانیه – عراق (24 الی 27 آبان 1395) شرکت دربیست وپنجمین نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی ایران – تبریز (27 لغایت 24 مردادماه

رنگ برداری فرش دستبافت در اصفهان

1397/04/25
رنگ برداری فرش دستبافت در اصفهان
چرا فرشهای دستباف نیاز به رنگبرداری دارند؟ تقریبا 80 درصد قالیهای دستباف پس از تماس با آب و مایعات از خود رنگ پس میدهند و معمولا رنگهای تیره وارد قسمتهای روشن قالی شده و چهره بدی به گلها و نقشه قالی میدهد. تداخل رنگ فرشهای دستباف معمولا بر اثر مواردی چون: ریختن آب در منزل روی فرش-ترکیدن لوله و نشتی فاضلاب -شستن اشتباهی قالی دستباف بدون مواد شوینده لازمه در منزل و یا قالیشویی های غیر مجاز و بدون تجربه رخ میدهد بهتر است اگر میخواهید قالیتان را در منزل بشویید قبل از شروع شستشو امتحان کنید قالی رنگ میدهد یا خیر برای این کار: یک عدد گوش پاک کن را بردارید و آنرا خیس کنید(ترجیها آب ولرم)سپس سر گوش پاک کن را روی قسمت های رنگی فرش بغلتانید و اینکار را 10 ثانیه تکرار کنید بعد اگر سر گوش پاک کن رنگی شد قالی شما رنگ میدهد در غیر این صورت رنگ قالی شما ثابت است. لکه برداری: فرشهای دستبافت به علت استفاده از پشم - کرک و الیافت طبیعی دیگر در بافت اگر بعد از لکه شدن سریع اقدام نشود لکه قالی ماندگار خواهد شد و برای تمیز کردن به لکه برداری تخصصی توسط افراد مجرب نیاز دارد. و اما بهترین روش برای سریع از بین بردن انواع لکه از روی قالی برای از بین بردن لکه هایی مانند چایی - نوشابه- چربی -قهوه و .... سریعا بعد از بوجود آمدن لکه مقداری کف با مایع ظرفشویی و آب درست میکنید و با استفاده از اسفنج و یا اسکاج تمیز قالی را تمیز میکنید. ابتدا اسکاج را کاملا بدون آب کنید که فقط کمی نم داشته باشه سپس اسکاج را به محلول آب و مایع ظرفشویی آغشته کنید و آب آن را بگیرید بصورتی که اسکاج فقط کفی باشد این کار را تکرار کنید تا لکه از بین برود سپس با استفاده از یک پارچه ی بزرگ نخی محل لکه را کاملا خشک کنید و مقداری نمک روی محل بپاشید و بگذارید قالی هوا بخورد تا خشک شود

پاک کردن فرش نجس

1397/04/25
پاک کردن فرش نجس
اصول پاک کردن فرش از نجاست پاک کردن فرش نجس از نظر مراجع تقلید مربوط به مراحل شستشو با رعایت نکاتی مهم است که در این بخش به طور کامل مطالعه می کنید.پاک كردن فرش داخل ظرف نجس را با آب قلیل باید سه مرتبه شست و آن ظرف نجس را با آب قلیل به دو گونه می توان آب کشید داخل ظرف نجس را با آب قلیل باید سه مرتبه شست و آن ظرف نجس را با آب قلیل به دو گونه می توان آب کشید:یکی آنکه سه مرتبه پر کنند و خالی کنند دیگر آن که سه دفعه قدری آب در آن بریزند و در هر دفعه آب را طوری در آن بگردانند که به جاهای نجس آن برسد و بیرون بریزند و داخل ظرف نجس را با آب کر و جاری بنابر احتیاط واجب باید سه مرتبه شست. (آیة الله سیستانی(دام ظله) سوال:کیفیت تطهیر ظرف نجس چگونه می باشد؟ الف) با آب قلیل ب) با آب کر و جاری امام خمینی(ره): الف) ظرف نجس را با آب قلیل باید سه مرتبه شست. ظرف نجس را با آب قلیل دو جور می شود آب کشید:یکی آن که سه مرتبه پر کنند و خالی کنند دیگر آن که سه دفعه قدری آب در آن بریزند و در هر دفعه آب را طوری در آن بگردانند که به جاهای نجس آن برسد و بیرون بریزند. ب) در کر و جاری احتیاط سه مرتبه است گر چه اقوی کفایت یک مرتبه است. آیة الله تبریزی(ره): الف) ظرف نجس را با آب قلیل باید سه مرتبه شست. ظرف نجس را با آب قلیل دو قسم می شود آب کشید:یکی آنکه سه مرتبه پر کنند و خالی کنند دیگر آن که سه دفعه قدری آب در آن بریزند و در هر دفعه آب را طوری در آن بگردانند که به جاهای نجس آن برسد و بیرون بریزند. ب) در کر و جاری یک مرتبه کافی است. آیة الله خامنه ای(دام ظله): الف) ظرف نجس را با آب قلیل باید سه مرتبه شست. ب) در کر و جاری یک بار کافی است. آیة الله خویی(ره): الف) ظرف نجس را با آب قلیل باید سه مرتبه شست. ظرف نجس را با آب قلیل دو قسم می شود آب کشید:یکی آنکه سه مرتبه پر کنند و خالی کنند دیگر آن که سه دفعه قدری آب در آن بریزند و در هر دفعه آب را طوری در آن بگردانند که به جاهای نجس آن برسد و بیرون بریزند. ب) در کر و جاری یک مرتبه کافی است. آیة الله سیستانی(دام ظله): الف) داخل ظرف نجس را با آب قلیل باید سه مرتبه شست. ظرف نجس را با آب قلیل به دو گونه می توان آب کشید:یکی آنکه سه مرتبه پر کنند و خالی کنند دیگر آن که سه دفعه قدری آب در آن بریزند و در هر دفعه آب را طوری در آن بگردانند که به جاهای نجس آن برسد و بیرون بریزند. ب) داخل ظرف نجس را با آب کر و جاری بنابر احتیاط واجب باید سه مرتبه شست. آیة الله شبیری زنجانی(دام ظله): الف) داخل کاسه نجس و مانند آن از سایر ظروف شرب را با آب قلیل باید سه مرتبه شست و کاسه نجس را با آب قلیل به دو گونه می توان آب کشید:یکی آنکه سه مرتبه پر کنند و خالی کنند دیگر آن که سه دفعه قدری آب در آن بریزند و در هر دفعه آب را طوری در آن بگردانند که به جاهای نجس آن برسد و بیرون بریزند.

قالیشویی خوب در اصفهان

1397/04/25
قالیشویی خوب در اصفهان
قالی اصفهان فرش زیبای اصفان کارگاه فرش فرش بافی در ایران فرش دستباف نه تنها هنری است که تاریخ منقوش سرزمین ما را نشان می دهد بلکه حکایت شور و عشق و عرفان و زیبا نگری در عرصه زندگی است. اما فرش دستبافی که فرش اصفهان سلطان بی رقیب آن است، حکایت دیگری است. فرش اصفهان فرشی تربیت شده و برخوردار از ظرافت و زیبایی و یادگاری از فرشهای پر شکوه دوران صفوی است. نقوش این فرشها با قلم هنرمندانی چون کمال الدین بهزاد است که به طرحی برای فرش تبدیل می شود. محتویات ۱ فرش اصفهان در دوران صفویه ۲ ویژگی های فرش اصفهان ۳ چله کشی، دار عمودی با یک کوجی (روش اصفهان) ۴ ابزار و وسایل ۵ استاد یدالله صفدر زاده حقیقی ۶ منابع فرش اصفهان در دوران صفویه در قرن شانزدهم میلادی اشرافیان صفوی پیشه وران و صنعتگران گوناگون را از شمال غرب ایران جمع کرده، در اصفهان در محله ای که به جلفا معروف شد سکنی دادند. به دنبال آن در مرکز شهر کارگاههای تولید فرش در ابعاد کاخها و معابد بنا شد. مدتی بعد در کنار کارگاههای دیگر دربار صنعتی نو پدید آمد. تولیدات این بافندگان در خدمت دربار، تنها استفاده داخلی نداشت بلکه در پرداخت مالیات هم به مصرف می رسید. خصوصاً در دوران شاه عباس، بافندگی برای دربار به ایجاد فعالیت های صنعتی گسترده ای رسید که صاحب اصلی ثروت آن خود شاه بود. در عین حال بافندگان این کارگاهها مجاز به گرفتن سفارشهای شخصی نیز بودند. به خاطر علاقمندی پادشاهان صفوی به خصوص شاه اسماعیل، شاه طهماسب و شاه عباس به هنر قالیبافی، نفیس ترین قالیهای ابریشمی وزربفت با طرح های بسیار زیبا به دست هنرمندان اصفهان بافته شده است. بنا بر این این دوره را می توان عصر شکوه قالی ایران نامید. تنوع طرح ها و رنگها قالی اصفهان را به یکی از اصیل ترین قالی های ایرانی تبدیل کرده است. تا زمانی که طرح های اصیل اسلیمی، ختایی و شاه عباسی بر گنبد لاجوردی مسجد امام، مسجد شیخ لطف الله و یادگارهای طلایی رضا عباسی بر دیواره های عالی قاپو، چهل ستون و هشت بهشت می درخشد، قالی اصفهان نیز فرهنگ و تمدن اصیل ایرانی را حفظ می کند. ویژگی های فرش اصفهان هماهنگی، تناسب و تنوع رنگ به خصوص رنگهای شاد در طیفهای تیره و روشن، پرزهای کوتاه، رجشمار بین ۵۰ تا ۹۰، استفاده از گره فارسی، شیرازه متصل و اغلب دو پوده و لول و همچنین پرداخت در موقع بافت از ویژگی های قالیبافی اصفهان است. چله کشی، دار عمودی با یک کوجی (روش اصفهان) چله کشی قرار دادن و کشیدن تارها بر روی سر دار و زیر داراست. این کار را دو نفر چله بند انجام می دهند. یکی چله را می سازد و دیگری چله را بر روی دار سوار می کند. این کار باید با دقت و مهارت انجام گیرد. برای در هم تنیدن تار و پود لازم است که لایه های تار چله را به دو نیم لایه جدا تقسیم کنیم. نیم لایه اول تارهای زیر و نیم لایه دیگر تارهای رو را تشکیل می دهد. کوجی چوبی است که نخ ها دور آن پیچیده می شود که از یک کلاف نخ واحد گرفته شده است. برای چله کشی دارهایی که در اصفهان به کار می رود، ابتدا دارهای چله را از ابریشم می سازند سپس بر دار نصب می نمایند. پس از آن کوجی و تارها و همچنین چوب هاف که دو لایه تارهای چله را از یکدیگر جدا می کند را سر جای خو قرار می دهند. در طول بافت قسمت بافته شده را پایین می کشند تا بخش دیگری از چله روی دار در مقابل بافنده قرار گیردکه این کار مستلزم توانایی بالای جسمی است. ابزار و وسایل در گره فارسی زنان بافنده انگشتان نازکشان را به راحتی میان لایه های چله می لغزانند. انگشتان شست و سبابه ومیانه وظیفه دشواری را بر عهده دارند و برای انجام آن از مجموعه ای از ابزار و وسایل کمک می گیرند. چاقوی بافت که پس از بستن هر گره بر پرزهای گره زده می شود تا برای زدن گره بعدی آماده شود. شانه که شامل دسته ای چوبی، خمیده با تیغه های فلزی ضخیم و موازی می شود. این تیغه ها بین تارهای چله قرار می گیرد و پودها و گره ها را در جای خود محکم می کند. این فشردگی ردیفها به نیروی بافنده بستگی دارد و معمولاً این کار را یک نفر بر عهده می گیرد تا نقش و نگارهای فرش کج و معوج نشود. قیچی فلزی که بافنده تیغه کلفت قیچی را روی چله قرار می دهد و ارتفاع پرزها را یکسان می کند. قشو وسیله ایست دندانه دندانه که برای بیرون کشیدن پشم های اضافی گره ها است.