قالیشویی اصفهان شستشو فرش 03133336768 شستشوی فرش دستبافت در اصفهان تعمیرریشه فرش دستبافت در اصفهان قالیشویی خوب در اصفهان پاک کردن لکه نسکافه از روی فرش طریقه شستشوی فرش در منزل

شستشوی فرش دستبافت در اصفهان

1397/04/25
شستشوی فرش دستبافت در اصفهان
شستشوی فرش دستباف ایرانی شستشوی فرش دستباف ظرایف و نکات قابل توجهی دارد در این مقاله با برخی از این نکات آشنا می شویم، بدیهی است با رعایت این نکات، می توان از آسیب رسیدن به فرش دستباف مان جلوگیری کرد،نکته ی بسییار مهم در شستشوی فرش دستباف این است که این کار باید با نظارت کارشناسان با تجربه ی فرش و توسط یک قالیشویی حرفه ای انجام شود، نه در خانه. قالیشویی ممتاز با دارابودن کارشناسان زبده و با تجربه، شستشوی فرش را با آخرین متد های علمی و با مدرن ترین ادوات قالیشویی، در مجهزتزین کارخانه قالیشویی ممتاز انجام می دهد. لکه برداری: روش ذیل برای لکه برداری روشی عمومی است و ممکن است در مورد همه ی قالی ها به دلیل اختلاف در نوع رنگ و مصالح جواب ندهد. مواد ریختنی. اگر چیزی روی فرش ریخت سریعا به سراغ آن بروید. اکثر مواد ریختنی بدون برجای گذاشتن لکه از بین میروند اگر که سریعا پاک شوند. اول تا جایی که می شود مایع ریخته شده را با تکه ای پارچه یا حوله ی کاغذی بردارید. سپس مایع را با آب رقیق کرده و قسمت مرطوب را تا انجا که نم کاملا از بین رود، لکه برداری کنید. اگر باز هم قسمتی از مایع بر روی فرش باقی ماند، این فرآیند را تکرار کنید. بعد از لکه برداری قسمت مرطوب را خشک کنید. بهتر است چیزی زیر فرش قرار دهید تا هوا زیر فرش جریان پیدا کند.

تعمیرریشه فرش دستبافت در اصفهان

1397/04/25
تعمیرریشه فرش دستبافت در اصفهان
فرشهایی که به دلیل استفاده زیاد، ریشه هایشان از بین می رود، نیاز به ریشه دوزی دارند. همچنین به دلیل پوسیدگی چله، بویژه چله های پنبه ای فرش نیاز به مرمت دارد. در صورتی که تمام ریشه های فرش از بین رفته باشد، باقیمانده ریشه را از ابتدای بافت با قیچی بریده و ریشه دوزی انجام می شود و چنانچه قسمتی از ریشه ها از بین رفته باشند، همان قسمتها را قیچی کرده و مرمت را انجام می دهند. قبل از ریشه دوزی، ابتدا باید با انتخاب نخ، روش تهیه آن و انتخاب سوزن آشنا شوید: انتخاب چله:در روش بطلمه نخ چله باید مقداری از نخ چله قالی نازک تر باشد. به فرض، اگر قالی 30 رج باشد؛ یعنی نخ پله 15-20 لا داشته باشد، نخ چله ای که برای بطلمه از ان استفاده می شود، باید نخ چله 12-20 لا یا نخ چله مناسب قالی 40 رج باشد. البته، رفوگران برای انتخاب چله (چله ای که برای بطلمه انتخاب می کنند) با چله خود قالی مقایسه می کنند و چنانچه ضخامت چله قالی مناسب با چله انتخابی برای بطلمه باشد آن را برای نخ چله بطلمه انتخاب می کنند. نخ چله انتخابی به این دلیل، قدری نازک تر از نخ چله قالی از لحاظ رجشمار در نظر گرفته می شود که (از لحاظ ظرافت و نازکی چله بطلمه برابر با نخ چله داخل گره ها قالی انتخاب می شود) قالی حالت بادکردگی پیدا نکند، قسمت رفو مشخص نشود، همه قسمت رفو شده هم سطح و هماهنگ با قسمتهای دیگر قالی باشد. انتخاب سوزن: رفوگران، برای انتخاب سوزن متناسب با قالی، سوزن را داخل قالی فرو می برند، چنانچه سوزن به راحتی در داخل قالی فرو رود و در قالی حرکت کند آن را به کار می برند. البته این روش حالت عامیانه و متداول در بین رفوگران دارد. روش علمی انتخاب سوزن آن است که نخ چله انتخاب شده در سوزن به راحتی داخل شود. هر چه شماره سوزن بالا رود، سوزن نازک تر می شود و هر چقدر سوزن نازک تر باشد، سوراخ آن کوچک تر می گردد. سوزنهای نازک تر بیشتر برای مرمت قالیهای ریز بافت و ظریف استفاده می شود. انتخاب نخ بطلمه: برای نگهداری و اتصال نخ به چله به قالی به یک نخ کمکی نیاز ا

قالیشویی خوب در اصفهان

1397/04/25
قالیشویی خوب در اصفهان
قالی اصفهان فرش زیبای اصفان کارگاه فرش فرش بافی در ایران فرش دستباف نه تنها هنری است که تاریخ منقوش سرزمین ما را نشان می دهد بلکه حکایت شور و عشق و عرفان و زیبا نگری در عرصه زندگی است. اما فرش دستبافی که فرش اصفهان سلطان بی رقیب آن است، حکایت دیگری است. فرش اصفهان فرشی تربیت شده و برخوردار از ظرافت و زیبایی و یادگاری از فرشهای پر شکوه دوران صفوی است. نقوش این فرشها با قلم هنرمندانی چون کمال الدین بهزاد است که به طرحی برای فرش تبدیل می شود. محتویات ۱ فرش اصفهان در دوران صفویه ۲ ویژگی های فرش اصفهان ۳ چله کشی، دار عمودی با یک کوجی (روش اصفهان) ۴ ابزار و وسایل ۵ استاد یدالله صفدر زاده حقیقی ۶ منابع فرش اصفهان در دوران صفویه در قرن شانزدهم میلادی اشرافیان صفوی پیشه وران و صنعتگران گوناگون را از شمال غرب ایران جمع کرده، در اصفهان در محله ای که به جلفا معروف شد سکنی دادند. به دنبال آن در مرکز شهر کارگاههای تولید فرش در ابعاد کاخها و معابد بنا شد. مدتی بعد در کنار کارگاههای دیگر دربار صنعتی نو پدید آمد. تولیدات این بافندگان در خدمت دربار، تنها استفاده داخلی نداشت بلکه در پرداخت مالیات هم به مصرف می رسید. خصوصاً در دوران شاه عباس، بافندگی برای دربار به ایجاد فعالیت های صنعتی گسترده ای رسید که صاحب اصلی ثروت آن خود شاه بود. در عین حال بافندگان این کارگاهها مجاز به گرفتن سفارشهای شخصی نیز بودند. به خاطر علاقمندی پادشاهان صفوی به خصوص شاه اسماعیل، شاه طهماسب و شاه عباس به هنر قالیبافی، نفیس ترین قالیهای ابریشمی وزربفت با طرح های بسیار زیبا به دست هنرمندان اصفهان بافته شده است. بنا بر این این دوره را می توان عصر شکوه قالی ایران نامید. تنوع طرح ها و رنگها قالی اصفهان را به یکی از اصیل ترین قالی های ایرانی تبدیل کرده است. تا زمانی که طرح های اصیل اسلیمی، ختایی و شاه عباسی بر گنبد لاجوردی مسجد امام، مسجد شیخ لطف الله و یادگارهای طلایی رضا عباسی بر دیواره های عالی قاپو، چهل ستون و هشت بهشت می درخشد، قالی اصفهان نیز فرهنگ و تمدن اصیل ایرانی را حفظ می کند. ویژگی های فرش اصفهان هماهنگی، تناسب و تنوع رنگ به خصوص رنگهای شاد در طیفهای تیره و روشن، پرزهای کوتاه، رجشمار بین ۵۰ تا ۹۰، استفاده از گره فارسی، شیرازه متصل و اغلب دو پوده و لول و همچنین پرداخت در موقع بافت از ویژگی های قالیبافی اصفهان است. چله کشی، دار عمودی با یک کوجی (روش اصفهان) چله کشی قرار دادن و کشیدن تارها بر روی سر دار و زیر داراست. این کار را دو نفر چله بند انجام می دهند. یکی چله را می سازد و دیگری چله را بر روی دار سوار می کند. این کار باید با دقت و مهارت انجام گیرد. برای در هم تنیدن تار و پود لازم است که لایه های تار چله را به دو نیم لایه جدا تقسیم کنیم. نیم لایه اول تارهای زیر و نیم لایه دیگر تارهای رو را تشکیل می دهد. کوجی چوبی است که نخ ها دور آن پیچیده می شود که از یک کلاف نخ واحد گرفته شده است. برای چله کشی دارهایی که در اصفهان به کار می رود، ابتدا دارهای چله را از ابریشم می سازند سپس بر دار نصب می نمایند. پس از آن کوجی و تارها و همچنین چوب هاف که دو لایه تارهای چله را از یکدیگر جدا می کند را سر جای خو قرار می دهند. در طول بافت قسمت بافته شده را پایین می کشند تا بخش دیگری از چله روی دار در مقابل بافنده قرار گیردکه این کار مستلزم توانایی بالای جسمی است. ابزار و وسایل در گره فارسی زنان بافنده انگشتان نازکشان را به راحتی میان لایه های چله می لغزانند. انگشتان شست و سبابه ومیانه وظیفه دشواری را بر عهده دارند و برای انجام آن از مجموعه ای از ابزار و وسایل کمک می گیرند. چاقوی بافت که پس از بستن هر گره بر پرزهای گره زده می شود تا برای زدن گره بعدی آماده شود. شانه که شامل دسته ای چوبی، خمیده با تیغه های فلزی ضخیم و موازی می شود. این تیغه ها بین تارهای چله قرار می گیرد و پودها و گره ها را در جای خود محکم می کند. این فشردگی ردیفها به نیروی بافنده بستگی دارد و معمولاً این کار را یک نفر بر عهده می گیرد تا نقش و نگارهای فرش کج و معوج نشود. قیچی فلزی که بافنده تیغه کلفت قیچی را روی چله قرار می دهد و ارتفاع پرزها را یکسان می کند. قشو وسیله ایست دندانه دندانه که برای بیرون کشیدن پشم های اضافی گره ها است.

پاک کردن لکه نسکافه از روی فرش

1397/04/25
پاک کردن لکه نسکافه از روی فرش
برای پاک کردن لکه های چای و نسکافه ( و همیطور جوهر) بر روی فرش می توانید از ماست استفاده کنید. کمی ماست بر روی لکه بریزید و بگذارید کمی بماند و بعد با دستمال روی آن را تمیز کرده و بعد با مایع شستشو دهنده آن را تمیز کنید.

طریقه شستشوی فرش در منزل

1397/04/17
طریقه شستشوی فرش در منزل

 در این مطلب به نکات و طریقه شستشو فرش در منزل و استفاده از شامپو فرش میپردازیم.قالیشویی ما آماده ارایه سرویس قالیشویی در اصفهان با سرویس میباشد.

شستشو و نظافت فرش از اهمیت ویژه ای برخوردار است و رعایت اصول و قواعد خاص آن سبب خواهد شد تا فرش دستبافت کیفیت اولیه خود را از دست ندهد و حتی الامکان خصوصیات ظاهری و ساختمانی خود را حفظ کند. شستشوی فرش به طور معمول، یک بار بعد از پرداخت و بار دیگر پس از طی سالیانی چند صورت می گیرد.

آموزش فرششویی در منزل

غبارگیری

در مرحله اول ارتقای کیفیت و در مرحله دوم زدودن کثافات و آلودگی هایی که پس از سالیان دراز بر آن نشسته، مد نظر است. قبل از شستشوی فرش غبارگیری به دو روش انجام می شود:
1-غبارگیری معمولی:
در غبارگیری معمولی فرش را می تکانند و یا با چوب بر پشت قالی می کوبند تا گرد و خاک آن خارج شود. سپس با جارویی زبر (همان جاروهای چوبی که در منزل همه موجود است) آن را می روبند. این کار نباید موجب گسیختگی تار و پود قالی شود و به بافت آن لطمه بزند. کوبیدن فرش بر زمین از جمله کارهای نادرستی است که جهت تمیز کردن آن به کار می رود.
2- غبارگیری مکانیکی:
این کار در کارخانجات، بسته به کیفیت فرش صورت می گیرد و در منزل مقدور نیست. فرش هایی که دارای گرد و غبار هستند، قبل از شستشو حتما باید غبارگیری شوند، چرا که هنگام شستشو گرد و غبار در ته گره (محل تماس گره با تار و پود) باقی مانده خوب تمیز نمی شوند و باعث پوسیدگی فرش می گردد. (در واقع تبدیل به گل شده و در مغز فرش باقی می ماند). در زندگی های شهری که معمولا از جارو برقی استفاده می شود، گرد و غبار چندانی درون فرش باقی نمی ماند که نیازی به غبارگیری داشته باشد.فقط باید توجه داشت که فرش رنگ پس ندهد.
فرش های دستبافت چون کیفیت های متفاوتی دارند، ممکن است بعضی از آنها رنگ پس دهد. برای اینکه بفهمید فرش رنگ پس می دهد یا نه، یک دستمال سفید رنگ که با آب نیمه گرم خیس شده به قسمت هایی از پرز فرش بکشید یا پرز فرش را برای چند ثانیه درون دستمال نگه دارید. اگر دستمال سفید رنگی شد، فرش رنگ پس می دهد و باید هنگام شستشوی آن نکاتی را رعایت کرد. (بیشتر رنگ های تیره رنگ پس می دهند؛ مانند لاکی، سبزهای تیره،‌ سرمه ای، مشکی، آبی).

مراحل شستشوی فرش

در شستشوی فرش با دست، رعایت نکات زیر اهمیت ویژه ای دارد:
1-استفاده از زمین سخت، سیمانی، موزاییک یا زمین شیب دار بهتر است.
2-جریان آب باید به صورت دوش و با حرارت معمولی باشد. از آب گرم در شستشوی فرش دستباف یا ماشینی استفاده نمی شود.
توضیح: فرش های ماشینی به علت داشتن مواد پلاستیکی در گره ها و تار و پود، پس از شستشو نرمی و لطافت خود را از دست می دهند. در فرش های دستبافت هم، که رنگ پس می دهد، آب گرم رنگ پس داده شده را در قسمت های روشن فرش تثبیت می کند که رنگبرداری آنها سخت و هزینه بردار است. فرش هایی هم که چله آنها از پشم و ابریشم یا گره های ابریشمی باشد، کیفیت شان پس از شستشو کاسته می شود.
3-در شستشوی فرش از مواد قلیایی نباید استفاده شود.
4-از شوینده های خنثی استفاده شود (مانند پودر دستی که باید قبل از استفاده در آب حل شود، شامپوی فرش، مایع ظرفشویی یا پودر صابون حل شده برای فرش هایی که چربی روی آنها ریخته شده است).
5-فرش دستباف را از قبل خیس نکنید، به خصوص فرش هایی که رنگ پس می دهند. در این صورت قسمت های روشن فرش نیز رنگی می شود.
6- فرشی را که رنگ پس می دهد، پس از شستشو با برس پلاستیکی و آبگیری، لوله نکنید و هرگز داخل لوله آب نگیرید.
7-فرش شسته شده را کاملا آبگیری کرده با پارو و سپس با دستمال نخی یا حوله ای آب پرز آن را کاملا بگیرید و یک ساعت به همان حالت روی زمین بگذارید تا قسمت هایی که رنگ پس می دهد با قسمت های دیگر فرش تداخل پیدا نکند.
8-وقتی فرش یک ساعت روی زمین به صورت پهن شده ماند، مابقی رطوبت خود را از دست می دهد و آماده پهن کردن می شود.
9-فرش نیمه مرطوب از پشت، در سایه (نور غیر مستقیم خورشید) در معرض هوا آویخته شود.
10-برای فرشهای ماشینی و دستبافت هم که رنگ پس نمی دهند، روش شستشو به همین صورت است. اگر هنگام پهن کردن فرش دوباره روی آن آب بگیرید، ریشه های آن حتما زرد خواهد شد.
11-پس از خشک شدن فرش آن را با جاروی چوبی یا برس سر به سمت خواب فرش جارو یا برس بزنید تا تمام طرح های فرش سر جای خود قرار بگیرد و فرش شما زیبا و شکیل تر و تمیز دیده شود.
(جارو برقی چون به صورت رفت و برگشت روی فرش کشیده می شود خواب فرش را به هم زده و از زیبایی آن می کاهد)

 

قالیشویی در منزل

طریقه صحیح استفاده از شامپو فرش

برای شامپو کردن فرش نیاز به زور بازو نیست

1- قبل از شامپو کردن حتما" روی فرش را جارو کنید.
2- یک لیتر آب و دو فنجان شامپو فرش را درون ظرفی ریخته و خوب هم بزنید تا کف کند (هربار این کار را تکرار کنید).
3-کف شامپو فرش را با یک تور یا اسفنج روی فرش بمالید. حرکت اسفنج بر روی فرش باید به آرامی صورت پذیرد؛ (زیرا فقط پرز فرش شما کثیف شده) است.
توضیح: اگر به جای کف شامپو از آب آن استفاده کنید، فرش نه تنها تمیز نمی شود، بلکه لوچ و چسبنده شده و دیرتر خشک می شود، زیرا رطوبت به ریشه های فرش رسیده و ریشه ها در محیط مرطوب می پوسند و اگر چند بار این کار را تکرار کنید، به مرور زمان فرش شما حتما"می پوسد.
کف شامپو فرش کثافات روی پرزهای فرش را در خود حل کرده و ظرف نیم ساعت در مجاورت اکسیژن هوا ناپدید می شود که در این مدت نباید روی فرش راه بروید.
4- از قسمت بالای فرش شروع به کار کنید تا روی قسمت هایی که کف شامپو را مالیده اید، راه نروید.
5-پس از نیم ساعت یک دستمال زبر و یا تور پرده را روی فرش بمالید (این عمل را در جهت خواب فرش انجام دهید)، ‌سپس با یک جاروی زبر یا جاروی چوبی آن را به سمت خواب فرش جارو بزنید.
6-حالا با یک برس قدیمی فرش خود را شانه کنید. این کار باعث می شود پرزها سر جای خود قرار بگیرند و فرش شما نرم و زیبا به نظر برسد و شما با دیدن آن لذت ببرید.